Ni håller på och levererat en plattform för omnichannel-kommunikation till Tele2. Hur har vägen dit sett ut?
– Vi har jobbat med Tele2 ett tag nu inom bland a2p-messaging (meddelande från applikation till person) och de har varit ett samarbete där vi uppskattat varandra och de har sett hur vi har växt från 200 till 1200 anställda. De utredde hur de skulle ta fram en ny plattform och funderade på att utveckla den själva, men till slut valde de våran. Nu har vi rullat ut den i Sverige och håller på med Estland, Lettland och sedan kommer Litauen och Nederländerna.
Vad är unikt med er lösning?
– Vi kan hantera meddelanden i alla kanaler globalt. Det är det som skiljer ut oss från konkurrenterna och vi har flera bra exempel på logistikföretag som skickar ut meddelanden till sina kunder om var en leverans befinner sig just nu. Vi har alla möjliga sorters kanaler, som Facebook Messenger, Viber, Epost med mera i vårt system.
Ni vill gärna hitta fler kunder i Sverige. Inom vilka branscher letar ni?
– Vad gäller operatörer så arbetar vi med olika operatörer beroende på vilka tjänster som används. För denna typ av tjänst, OMNI, arbetar vi bara med en operatör på varje marknad. Men i övrigt så är vi bra på lösningar för handel, logistik, fintech och för besöksnäringen.
Vad har ni mer för teknik på gång i utvecklingen?
– Vi jobbar med en tjänst för verifikation, som fungerar ännu smidigare än Bank-id. Den bygger på att vi kopplar ihop ditt telefonnummer med din data och gör det möjligt att genomföra transaktioner med ännu färre klick.
– Vi är också med i utvecklingen av rich communication services som ska kunna ersätta sms och innehålla mycket mer information till exempel video.
– Och så har vi management-system för internet of things, samt så jobbar vi med artificiell intelligens för exempelvis chattbotar. Vi har ganska mycket på gång.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 8 december 2017