Telekom idag har tidigare berättat om Volvo Groups arbete med att få med sina över 60 000 användare på tåget när man rullade ut nya it-satsningar och verktyg. Under vårens Nolldistans fick vi också besök av Sara Järpenberg från Volvo och Dan Jönsson från Maverick by Sigma, som tillsammans höll ett mycket uppskattat tal om hur deras arbete gick till.
För tre år sedan startade Volvo Group och Maverick by Sigma ett nytänkande kommunikationsprojekt med målen att etablera nya kommunikationsverktyg och förändra medarbetarnas kommunikationsvanor världen över. Lösningen kom att inspireras av externa kommunikationskampanjer och att tänka förändringskommunikation. Projektet blev en stor framgång, med ökat engagemang hos målgruppen och hög måluppfyllelse. Projektets utgångspunkt var att göra internkommunikation som man gör marknadsföring och tänka på användarna som kunder. Och resultatet visade snart minskade supportkostnader och att över 60 000 användare i världen fick större förståelse och förtroende för sin it-miljö.