Dyrt med splittrad kommunikation

Fragmenterade kommunikationslösningar kostar företag miljontals kronor varje år. Minskad produktivitet är bara en av faktorerna som påvisas i en rapport beställd av Siemens.

Siemens vill med sin rapport visa att enhetlig kommunikation är livsviktig för företag, miljontals kronor går årligen till spillo i onödiga utgifter. Företagskommunikation som är för uppdelad eller fragmenterad gör att anställda väntar i medeltal över 5 timmar i veckan på information från medarbetare för att kunna utföra sina egna arbetsuppgifter.

Rapporten:”Measuring the pain: What is fragmenten kommunikation costing your enterprise?”, riktar specifikt in sig på hur kundsupport påverkas tids- och kvalitetsmässigt av existerande kommunikationssystem.

Problem utanför arbetsplasten

De som deltog i undersökningen gav även utryck för stor frustration över att kommunikation utanför huvudarbetsplatsen inte fungerade på ett tillfredsställande sätt. De ansåg även att resekostnaderna i företaget sköt i höjden på grund av brist på enhetlig kommunikation, som tvingar fram möten som annars kunde utföras från arbetsplatsen.

Analysföretaget Insignia Research of Toronto som utfört undersökningen, kom fram till att brist på enhetlig kommunikation kostar ett företag med tusen anställda upp mot tretton miljoner dollar årligen i produktionsförluster och andra utgifter som kan undvikas.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.