Fortsatt tillväxt på mättad marknad

Försäljningen av mobiltelefoner växer stadigt i västeuropa, trots att mobilpenetrationen i många länder överstiger 100 procent. Under andra kvartalet i år såldes det 41,4 miljoner enheter, en ökning med 7 procent jämfört med samma period förra året.

Det visar de senaste siffrorna från analysföretaget IDC Nordic som konstaterar att traditionella mobiltelefoner fortfarande säljer bra i konkurrensen med de mer avancerade modellerna.

Mest säljer förstås Nokia som är marknadsledare med 35 procent av antalet sålda telefoner. Därefter kommer Motorola med en markandsandel på 17 procent.

Samsung tappar jämfört med samma period föregående år från 16 till 12 procent av marknaden, vilket innebär att Sony Ericsson nu knappar in och på allvar tar upp kampen om tredjeplatsen. Det är framför allt framgångarna med K800 och de enklare modellerna J100 och J230 som bidragit till att Sony Ericsson nu ökat från en marknadsandel på 9 procent för årets första kvartal till 11 procent.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.