Gartner: De här är ledare inom CCaaS

Kontaktcenter Kontaktcenter som tjänst är något som växer – och adresserar ett allt större behov för företag. Nu har analysfirman Gartner sammanställt hur CCaaS-branschen ser ut och vilka som leder den.

Gartner: De här är ledare inom CCaaS

Marknadsanalysfirman Gartner har etablerat sina Magic quadrant som en typ av rapporter många tittar noga på. Nytt för i år när det kommer till CCaaS är att Gartner valt att göra en enda stor rapport – istället för separata för Nordamerika och Europa.

I årets upplaga har man utgått från 15 kriterier och identifierat fyra pelare som utgör ”exceptionell” kundservice. Dessa är: Utforska digitala applikationer för att förbättra effektivitet, prioritera och förbättra den digitala upplevelsen, att ta kontroll över servicesajter samt att möta ökat tryck och efterfrågan på internt ansvar.

I sedvanlig ordning har Gartner utifrån sina kriterier sedan tittat på CCaaS-företag och inordnat dem i sin ”magiska kvadrant” som består av fyra segment: ledare, utmanare, visionärer och nischspelare.
Så vilka är det som leder branschen?
Jo, i kategorin Ledare hittar vi Nice Incontact, Genesys och Talkdesk. Dessa tre anses ha särskilt öga för de fyra ovanstående pelarna och har kapacitet att serva multinationella organisationer.

Bakom dessa återfinns utmanarna Five9, Content Guru 8×8 och Vonage. Visionärerna Odigo samt Amazon Web Services. De som hamnar i kvadranten för nischspelare är Evolve IP, Lifesize, Vocalcom samt Wordline.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.