Operatörerna: Här är trenderna som påverkar branschen mest just nu

branschen I början av mars arrangerades den årliga mässan Mobile World Congress i Barcelona. Techtidningen har pratat med representanter från de svenska operatörerna Telia, Telenor, Tele2 och Tre om hur upplevelsen var och vad de tog med sig från mässan.

Operatörerna: Här är trenderna som påverkar branschen mest just nu

Linda Ekener Mägi, affärsutvecklare på Tele2 Företag

Vad tar du med dig från veckan i Barcelona?

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Spenderade mycket tid på seminarier inom ”Connected Industries” och ”4YFN” (Four years from now). För varje år ser man att spännande och värdeskapande tillämpningar presenteras på MWC och hur 5g nu utnyttjas till mer än bara video till konsumenter. Sedan tidigare har automotive tydligt pratat om hur uppkoppling är en viktig del av lösningen. I år fanns också bra exempel inom Ehälsa men också ett antal lösningar för smarta städer inklusive drönare där en digital, robust uppkoppling är ett måste.

Vilka trender såg ni tydligast på MWC?

Linda Ekener Mägi

– AI inom alla möjliga områden var fortsatt stort – både som teknologi för att göra mobilnäten effektivare och mer energisnåla men också genom att möjliggöra automatisering som på olika sätt kan bidra till verksamhetsutveckling inom en operatör. Det andra stora området var säkerhet. Allt från hur mobilnätet kan bidra till att verifiera kunder för att minska bedrägerier men också hur den digitala infrastrukturen kan bli mer robust.

Vilken utställare imponerade mest på dig?

– Som vanligt var det generellt sett mycket imponerande utställare som på olika sätt försöker åskådliggöra värdet av i många fall teknisk utveckling som är dold. Självklart så besökta jag Tele2 IoT:s monter. Jag blev personligen väldigt berörd av upplevelsen 4 Futures i EY:s monter. Det var fyra dramtidsscenarior. Att fortsätta som vi gör idag , Business As Usual (BAU), kommer inte skapa den framtid vi vill leva i. Baserat på forskning och med hjälp av AI-animering fick man möta fyra personer i en framtid om 25 år som lever i fyra olika framtidsvärldar där förutom BAU fanns Collaps, Constrain och Transform. Med hjälp av generativ AI fick man möta fyra personer, en i respektive framtid, 2050 där de beskriver hur världen ser ut och hur vägen dit varit. Transformation, eller omställning, ger en bra framtid men den är inte alltid enkel.

Anders Högsell, Head of Carrier Business & Wholesale på Tre Sverige

Vad tar du med dig från veckan i Barcelona?

– Det var en intensiv och inspirerande vecka som visar hur snabbt branschen utvecklas, med MWC som katalysator. Ericssons satsning på 5G SA och API exposure öppnar för nya tjänster och affärsmöjligheter både för oss och våra kunder, inom Wholesale eller B2B/B2C. Den låga latensen och nätkapabiliteterna gör det möjligt att skapa mer avancerade och värdeskapande tjänster, och Ericsson visade flera spännande use-cases. AI var ett av de hetaste ämnena, men ibland kändes det mer som en kamp om bästa ”tag-linen” än konkreta innovationer. Samtidigt finns det definitivt utvecklingar att hålla ögonen på. En annan intressant trend var Googles ökade satsning på RCS och RBM, särskilt nu när Apple ansluter sig till ekosystemet. Det kan förändra hur vi ser på meddelandetjänster och skapa nya möjligheter för dynamisk och interaktiv kommunikation.

Vilka trender såg ni tydligast på MWC?

Anders Högsell

– AI var utan tvekan den tydligaste trenden, med fokus på hur tekniken kan effektivisera nätverk, skapa nya tjänster och förbättra kundupplevelser. 5G SA tar stora kliv framåt och möjliggör tjänster med låg latens och hög kapacitet. Exposure API blir allt viktigare när operatörer öppnar upp sina nätverk för att skapa nya affärsmöjligheter. TravelSIM får också ökat fokus, där smidigare globala uppkopplingslösningar blir en nyckel för framtidens resande – även om 3 Danmark och Tre Sverige redan har starka produkter här. Dessutom tar Wholesale större plats när operatörer breddar sin verksamhet för att hitta både lösningar och affärer.

Vilken utställare imponerade mest på dig?

– Ericsson, Aduna, Google (Cloud & Android) och e&, men även mindre aktörer gjorde starka intryck!

June Solbekk, Chief Marketing Officer på Telenor Sverige 

Vad tar du med dig från veckan i Barcelona?

– Mobilbranschen är verkligen en fantastisk bransch att vara en del av, och MWC påminde mig om det! Det är fascinerande att se hur de stora investeringarna vi gör verkligen skapar förändring. Den största insikten för mig var hur den massiva utrullningen av 5G inte bara gör vår kärnprodukt bättre, utan faktiskt skapar helt nya möjligheter. Att kunna erbjuda snabbare och mer pålitlig kommunikation till våra kunder är bara början. Jag ser framför mig hur 5G kommer att revolutionera så många branscher, och jag tror att vi bara skrapar på ytan.

Vilka trender såg ni tydligast på MWC?

June Solbekk

– AI var överallt, och det var omöjligt att inte se hur generativ AI är på väg att påverka nästan varje aspekt av vår bransch. Det är inte bara en trend längre – det är en verklig spelväxlare för hur vi kan effektivisera våra processer och ge våra kunder bättre upplevelser. En annan sak som verkligen fångade min uppmärksamhet var diskussionerna kring säkerhet. Vi pratade mycket om hur vi som operatörer måste förbereda oss för att hantera nödsituationer, och om behovet av att stärka regleringarna när det gäller säkerhet över marknader. Det känns som att vi är på väg att gå in i en tid där redundans och resiliens kommer vara avgörande för att hålla nätverken uppe.

Vilken utställare imponerade mest på dig?

– Jag är riktigt stolt över vår egen Telenor-stand, det var verkligen ett bevis på vem vi är som nordisk aktör. Det var inte bara produkter, utan också ett showcase av våra samarbeten med partners för att driva digitalisering framåt. Jag tillbringade mycket tid med våra partners och några potentiella framtida samarbeten, men jag hann också kika in hos T-Mobile, som alltid har en massa spännande innovationer på gång. Och så var jag faktiskt riktigt imponerad av Ericsson i år, som verkligen lyfte fram kundperspektivet och hur vi som operatörer kan skapa mer värde genom att kapitalisera på infrastrukturen. Personligen måste jag också nämna Meta/Ray-Bans solglasögon – en cool mix av teknologi och stil som var riktigt rolig att testa!

Tobias Larsson, chef för företagsaffär på Telia

Vad tar du med dig från veckan i Barcelona?

– Det var stort fokus på hur man skapar riktig nytta av avancerad 5G – och där man verkligen får hävstång på de nya tekniska förmågor som finns i 5G-nätet. För att på så vis möjliggöra helt nya digitala lösningar för våra kunder inom allt från transporter till industri och vård. Det är en knäckfråga som alla operatörer var på under mässan. Ett annat spännande närbesläktat område var API:er – alltså hur man dynamiskt och vid behov kan avropa funktioner och förmågor i 5G-nätet via tekniska gränssnitt.

– Det kan handla om positionering för en digital tjänst för hemleveranser – eller till exempel en ambulans som tillfälligt behöver en viss kvalité på uppkopplingen för att skicka video till sjukhuset. På Telia jobbar vi med det här i Sveriges första riktiga 5G SA core-lösning och innovationsprogrammet Northstar som vi driver med Ericsson och med partners som Boliden, Region Stockholm, Region Västerbotten och Scania – där fokus är på att utveckla nya kommersiella 5G-tjänster baserat på riktiga kundbehov. 

Tobias Larsson

Vilka trender såg ni tydligast på MWC?

– AI är precis som för andra branscher en het trend inom telekom – och det syntes på MWC. Det handlade både om hur vi kan drifta våra nät på smartare sätt och erbjuda mer personliga kundupplevelser med AI-baserade lösningar – men också hur AI bäddas in i smartphones. Dessutom är telekomnäten avgörande för AI. Man pratar ofta om behovet av stor ”beräkningskapacitet” – men lika viktiga är ”överföringskapacitet och hastighet” i våra telekomnät – som hanterar all datatrafik AI-baserade system genererar.  

– En annan fråga som bubblade var behovet av suveränitet. De globala molnjättarna – eller ”hyperscalers” – har en enorm innovationskraft som har gjort det möjligt för företag att få tillgång ny teknik på ett sätt som inte varit möjligt tidigare. Samtidigt innebär det geopolitiska läget att det blir allt viktigare kring hur data hanteras. Det ökar behovet av suveräna molntjänster – där vi som operatörer har en unik position – med lokala nät och extra skyddad datorkraft. 

Vilken utställare imponerade mest på dig?

– Ericssons monter är alltid otroligt imponerande – där de både visar upp den senaste tekniken, men även hur den kan användas i olika delar av samhället. Vi var faktiskt på plats med Scania i Ericssons monter – där vi pratade om vad som krävs för att koppla upp flottor av lastbilar över hela världen mot 5G. Det är något som gör mig stolt – för det visar att det vi gör i Northstar-programmet ligger i framkant, inte bara i Sverige men även globalt. 

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.