GKN Aerospace in i ren Lync-telefoni

UC En helt Lync-baserad telefonilösning betjänar de 2 000 anställda hos GKN Aerospace i Trollhättan. Det är kritisk kommunikation, som exempelvis inkluderar gaslarm, hissar och reception.

GKN Aerospace in i ren Lync-telefoni

Efter att den brittiska koncernen GKN förvärvade Volvo Aero år 2012 behövde företaget bygga upp en helt ny it-miljö. De kunde exempelvis inte vara kvar i Volvo ITs Cisco-plattform för telefonin.

– Vår befintliga it-miljö bygger till stora delar på Microsoft-lösningar och baserat på det ville vi ha en smidig telefonilösning med bred funktionalitet. Den Lync-lösning från Microsoft som Atea presenterade uppfyllde alla våra funktionalitetskrav, vilket gjorde den till det bästa alternativet, säger Katerina Novak, IT Director på GKN Aerospace Engine System.

En flygplansmotor inspekteras i Trollhättan-fabriken.
En flygplansmotor inspekteras i Trollhättan-fabriken.

Microsoft OCS användes tidigare med integration mot Ciscos telefoni. Nu tog GKN klivet upp på Lync 2013 och driftsatte den som en fullödig telefonilösning i juni i år.

– I nuläget är den inte kompletterad med några tredjepartssystem. Det är ren Lync, säger Peter Möller, seniorkonsult på Atea som har levererat hela lösningen och den övriga Microsoft-miljön till GKN i Trollhättan.

Verksamhetskritisk kommunikation

Men man behöver använda gateways, som hämtats från Audiocodes, för att koppla in de analoga enheter som finns i verksamheten. Det är larmsystem, hisstelefoner, offentliga telefoner och konferenstelefoner.

– Det är ju absolut kritiskt att det här fungerar, säger Peter Möller och tillägger att det finns ett par hundra rackmonterade analoga portar i serverrummet och att hela lösningen är uppbyggd med redundanta servrar.

Det finns ett 40-tal fasta Lync-telefoner i GKNs växel.
Det finns ett 40-tal fasta Lync-telefoner i GKNs växel.

Merparten av användarna kör sin telefoni i datorn. Men det finns ett 40-tal fasta Lync-telefoner och GKN har börjat testa ip-baserade konferenstelefoner som ett alternativ till de gamla analoga.

Ett annat utvecklingssteg är att koppla in ett USA-kontor. Det ska göras med en så kallad Lync survivable branch appliance, en gateway som både ansluter kontoret till växelmiljön och ger det en möjlighet till lokal telefoni om linan till Sverige skulle gå ner.

Någon integration av verksamhetens mobiltelefoner i växeln har inte gjorts. Mobilabonnemangen från Tele2 har i dagsläget fastnätsnummer, utöver det har användarna ett fastnätsnummer för Lync. Även sip-trunk med tillhörande nummer levereras av Tele2.

– Den största utmaningen i projektet har nog varit att få in det nya arbetssättet hos den grupp som tidigare enbart använt Cisco-telefonin. För OCS-användarna har det inte inneburit en så stor omställning, konstaterar Peter Möller.

Fakta

Kort om GKNs nya telefoni

Den nya telefonilösningen baserad på Lync 2013 ger GKN Aerospace Engine System exempelvis möjlighet att använda följande funktioner:• Svarsgruppslösning för växel, reception, vakt, helpdesk, och HR.• Delegeringsfunktioner och privata linjer för högre chefer med sekreterare.• Exchange 2013 Unified Messaging för röstbrevlådor och regler för hantering av talsvar via Outlook Web App.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.