Globala företag kommer att få större möjligheter att använda samma lösning för maskin till maskinkommunikation i alla länder där de verkar, skriver sajten Telecomtv.com. Sju stora globala operatörer med spanska Telefonica och holländska KPN som europeiska representanter har bildat en allians som tillsammans ska erbjuda m2m-tjänster. Centralt i erbjudandet är egna sim-kort som fungerar i alla länder där operatörerna finns representerade, ett gemensamt webbgränssnitt och central administration av enheter som ska förses med mobil uppkoppling.
Administrationsgränssnittet uppges komma från amerikanska m2m-specialisterna Jasper Wireless, vars marknadschef Macario Namie konstaterar att standardiserade globala tjänster är något av den heliga graal för m2m-marknaden.
