Globalt partnerskap kring m2m

Sju tunga globala operatörer gör gemensam sak när det gäller mobil maskin till maskinkommunikation. För kunderna ska resultatet bli enkel administration och sömlös kommunikation över landsgränserna.

Globala företag kommer att få större möjligheter att använda samma lösning för maskin till maskinkommunikation i alla länder där de verkar, skriver sajten Telecomtv.com. Sju stora globala operatörer med spanska Telefonica och holländska KPN som europeiska representanter har bildat en allians som tillsammans ska erbjuda m2m-tjänster. Centralt i erbjudandet är egna sim-kort som fungerar i alla länder där operatörerna finns representerade, ett gemensamt webbgränssnitt och central administration av enheter som ska förses med mobil uppkoppling.

Administrationsgränssnittet uppges komma från amerikanska m2m-specialisterna Jasper Wireless, vars marknadschef Macario Namie konstaterar att standardiserade globala tjänster är något av den heliga graal för m2m-marknaden.

– Allianser mellan mobiloperatörer är avgörande för att det ska bli verklighet, säger han.

Enligt Telecomtv.com ska det vara möjligt för fler operatörer att ansluta till samarbetet efter hand.

Fakta

M2m-alliansens 7 medlemmar

Telefonica Digital

KPN

NTT Docomo

Rogers

SingTel

Telstra

Vimpelcom

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.