GN Netcom och Jabra blir ett

Danska headsetföretaget GNs två affärsområden GN Netcom och Jabra kommer att förenas till ett. GN Netcom tillverkar headset för fast telefoni medan Jabra tillverkar headset för mobiltelefoner. Jabra och GN Netcom blir tillsammans världens största headsetföretag med en global marknadsandel på 35 procent.

Den nya sammanslagna organisationen kommer att sysselsätta 1 800 personer och omsätta drygt 5,6 miljarder kronor. GN Netcoms främsta målgrupp är företagsmarknaden och Jabras viktigaste målgrupp är konsumenter som använder headset tillsammans med mobiltelefonen. Fram till idag har de två affärsområdena haft skilda försäljnings-, marknads- och utvecklingsavdelningar men gemensamma hr-, it- och finansavdelningar samt gemensamt återförsäljarled.

– Utvecklingen av bluetoothtekniken gör att de båda headsetmarknaderna närmar sig varandra. Då är den här omorganisationen ett naturligt steg, säger GN Netcom AB:s vd Göran Delemark.

Den globala marknaden för headset växer kraftigt och förväntas öka med 10 procent om året fram till 2010. Det är främst den stora efterfrågan på bluetoothproduker för både fast- och mobiltelefoni samt mp3-spelare som driver efterfrågan.

Genom att affärsområdena förenas räknar GN med synergieffekter som gör det lättare att snabbt ta fram nya innovativa produkter.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.