E-postbedragare och spammare är ett växande problem. Standarden VMC (verified mark certificate) ska säkerställa att företagslogotyper inte ska kunna användas med ont uppsåt.
Så ska Googles nya satsning ge säkrare e-post
Digitalt certifikat låter dig visa upp företagets logotyp utan att mottagaren behöver öppna e-postmeddelandet.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
VMC är ett digitalt certifikat som verifierar att din organisation äger rättigheterna till en logotyp och ger dig möjlighet att skicka e-postmeddelanden som innehåller logotypen. Följden blir att bedragare inte kan använda er logotyp för att skicka skadliga e-postmeddelanden med falsk avsändare.
Stöds av flera e-postklienter
Mottagaren av e-postmeddelandet kan se ditt företags logotyp utan att ens behöva öppna meddelandet och samtidigt känna sig säker på att avsändaren är verifierad. Gmail är en av de e-postklienter som erbjuder stöd för detta.
– VMC kommer ha en betydande påverkan, inte bara när det kommer till företagens säkerhet, men även för att stärka deras marknadsföring. Vi har sett undersökningar som visar en ökad öppningsgrad med upp till 21 procent, säger Emil Björnum, marknadschef på Ports Group, ett företag som hjälper kunder att börja använda sig av VMC.
En del av en större satsning
VMC är egentligen bara en del av en stor Google-satsning som ska höja säkerheten i kommunikation via e-post. I somras meddelade man att e-posttjänsten Gmail får stöd för BIMI-standarden (Brand Indicators for Message Identification).
– Den största fördelen med VMC är att gemene man kan bekräfta att avsändaren är den som den utger sig för att vara. Just nu är det Google som hoppat på BIMI/VMC, men jag tror att på sikt kommer samtliga mailleverantörer att implementera lösningen för att ge sina kunder ett extra lager av trygghet, säger Marcus Wessberg, it-chef på Ports Group.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se