5g-utbyggnaden är i full gång i stora delar av världen, men frågan är när konsumentmarknaden verkligen börjar se fördelarna och är redo att ta till sig den nya tekniken.
Hälften känner inte till skillnaden mellan 4g och 5g
5g Två år efter 5g-introduktionen i Storbritannien är intresset fortfarande svalt bland både konsumenter och företag.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
En ny undersökning från Deloitte visar att mer än 50 procent av konsumenterna i Storbritannien inte ens känner till skillnaderna mellan 4g och 5g. Dessutom är det endast fem procent som har tecknat abonnemang med stöd för 5g, trots att det första publika 5g-nätet driftsattes redan i maj 2019.
Få kunder använder 5g
Den största mobiloperatören i Storbritannien, EE som ägs av British Telecom, uppger att 1,5 miljoner av företagets totalt 16 miljoner kunder utnyttjar möjligheten till 5g-uppkoppling.
Den egenskap hos en ny mobil som är viktigast för de tillfrågade konsumenterna är batterilivslängd. Stöd för 5g-uppkoppling hamnade nästan längst ned på listan med önskade egenskaper. De tillfrågade ansåg att byggkvalitet, skärmstorlek och prestanda var viktigare.
Industrin avvaktar
Samtidigt är intresset för 5g bland kunder inom industrin i Storbritannien lägre än förväntat.
– Många har förstått 5g som koncept men har ännu inte förstått hur det ska stärka deras verksamhet och hur man ska tjäna pengar på tekniken, säger Ashish Gupta på BT Enterprise till tidningen The Times.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se