Här är nya jobbet för Tele2:s förre teknikchef

Nytt jobb Thomas Helbo var under sammanslagningen mellan Com Hem och Tele2 teknikchef på företaget. 2021 lämnade han Tele2. Sedan dess har han bland annat jobbat på Jersey. Nu är han tillbaka i Skandinavien i en ny roll.

Här är nya jobbet för Tele2:s förre teknikchef

TDC är på många sätt Danmarks motsvarighet till Telia. Det tidigare statliga telekombolaget är den största spelaren på den danska telekomkartan. 2019 delade dock moderbolaget TDC Group upp verksamheten i två separata företag, Nuuday där den konsumentnära verksamheten ligger och nätbolaget TDC Net.

Tele2:s förra teknikchef blir chef för transformation och strategi på nätbolaget.

– Jag kommer att jobba mycket med hur vi ska automatisera och förenkla infrastrukturen. Min roll handlar mycket om själva användarupplevelsen kring digitalisering och automatisering, säger Thomas Helbo.

Vad blir det första du gör på ditt nya jobb?

– Nu i början handlar det mycket för mig om att bara lyssna och sätta mig in i verksamheten. Jag behöver skapa mig en bra bild av vad som fungerar bra och vad som kan bli bättre. Så även om jag har mycket egna idéer kommer den första tiden handla mycket om att lyssna.

Stora möjligheter med slicing

Mycket är nytt kring TDC Net. Bolaget fick en ny vd i höstas och håller nu på att ta fram en tillväxtplan med siktet inställt på 2030.

– Det strategiarbetet är väldigt spännande. Alla vet att telekombranschen står inför utmaningar, men om ett år hoppas jag att vi verkligen har satt en plan som gör oss redo för framtiden. För egen del handlar det om att vi då ska ha några tydliga punkter för hur användarupplevelsen ska förbättras.

Vad är den största utmaningen ni står inför?

– Vi behöver bli starkare när det kommer till innovation. Om vi förbättrar själva användarupplevelsen av automatiserings- och digitaliseringsprocesserna så skapar vi också förutsättningar för att bli ledande inom innovation. Vi har det bästa mobilnätet i Danmark och behöver kunna kapitalisera på det. För oss handlar det om att ha en närvaro och visa att vi är den naturliga innovationspartnern i den här transformationen som 5g-utrullningen innebär med privata nät, network slicing och så vidare.

Slicing är ett hett ämne. Vi är fortfarande i startgroparna med den nya tekniken men allt fler branscher och industrier vill nu ha sin egen ”slice” av den senaste generationens mobilnät.

– Vi har testkunder men det handlar fortfarande för oss om att lära oss och förstå tekniken. Det är väldigt spännande med slicing, men det är också ett stort ekosystem. Tjänsteleverantörer, nätleverantörer och it-partnerns behöver hitta rätt samarbetsformer. Det är inte helt enkelt.

Flera likheter med Tele2

Sedan Thomas Helbo lämnade Tele2 2021 har han bott och verkat på Jersey, som verksamhetschef på Jersey Telecom Group.

– Trots att det bara bor 100 000 personer på Jersey har JT lyckats göra ett stort internationellt avtryck när det kommer till IoT och säkerhetstjänster. Jag ansvarade för att utforma och genomföra en strategi för att bli mer digitala och kundorienterade. Ska du nå globalt med dina produkter behöver du se till att det som kan automatiseras är automatiserat. Det går inte att skala upp digitalt med bara manuella resurser.

Han ser flera likheter mellan det nya uppdraget på TDC, och rollen som teknikchef på Tele2.

– Det känns lite som att jag går tillbaka till rötterna efter tiden på Jersey som jag verkligen uppskattade. Målen med TDC nu påminner ganska mycket om målen vi satte upp på Tele2. Det handlar om att skapa nästa generations automatisering och digitalisering.

Vad tar du med dig från tiden på Tele2 in i din nya roll?

– Det var en väldigt rolig tid. Sammanslagningen med Comhem var en stor förändring men vi skapade en enhet där alla drog åt samma håll. På Tele2 var jag väldigt priviligierad som fick arbeta med många väldigt intelligenta människor som var väldigt bra på att förstå sina tekniska roller och ta till vara på sin specialistkompetens. Medarbetarna fick stor egenmakt och kunde känna stolthet över det arbete de la ner. Det var kanske det viktigaste vi lyckades med på Tele2 och något jag hoppas vi ska lyckas med här också.

I och med uppdelningen i ett nätbolag och ett företag som hanterar den konsumentnära verksamheten beskriver Thomas Helbo TDC som ett unikt case i Europa.

– Om vi lyckas tror jag absolut det här blir en modell som andra aktörer kommer att försöka efterlikna. Hela syftet med TDC Net är att vi ska stå för infrastrukturen åt fler tjänsteleverantörer än bara de TDC-ägda aktörerna. Alla i telekombranschen brottas just med att hitta nya sätt att skapa värde och lönsamhet. För oss handlar det om att vara väldigt lyhörda inför kundernas behov och skapa en infrastruktur som är väldigt öppen för innovation.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.