Post- och telestyrelsen använder begreppet ip-baserad telefoni, men även bredbandstelefoni i de fall då man vänder sig direkt till konsumenter. Stefan Williamson är medveten om att det inte täcker in alla aspekter, men tycker att det säger mer än begreppet internettelefoni.
– Och att bara tala om ip-telefoni är för abstrakt i de här sammanhangen, säger han.
Välkomnar varudeklaration
Stefan Williamson hävdar att telemyndigheten lägger mycket kraft på att hjälpa konsumenterna på traven. I webbtjänsten Telepriskollen, som man driver tillsammans med Konsumentverket, framgår det till exempel om en telefonitjänst levereras över internet. Dessutom pågår det en ständig diskussion internt hos PTS om hur de kan bli tydligare i sin kommunikation.
Förslaget från IT-Företagen om en tydlig varudeklaration för ip-baserade teletjänster välkomnas av Stefan Williamson.
– Det ligger ett stort ansvar hos operatörerna att göra klart vilken kvalitet som kunderna får. Jag välkomnar verkligen om operatörerna pratar sig samman runt det.
Post- och telestyrelsen har vissa möjligheter att ställa krav på operatörerna att bättre redovisa vad det är de levererar i olika tjänster. En myndighet som helt klart har mandat på det området är Konsumentverket, med stöd av konsumentlagstiftningen.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 3 februari 2006