Ip-Only storsatsar på fiber

Fiberoptiska nät 15 miljarder kronor. Så mycket kommer Ip-Only att satsa på fiberutbyggnad under de kommande fem åren. Och glädjande är att merparten av satsningen sker på landsbygden och i mindre kommuner.

Ip-Only storsatsar på fiber

Under lång tid har merparten av bredbandsutbyggnaden skett i städer och tätbefolkade områden medan utbyggnaden släpat efter i många glesbygdsområden där det ofta är dyrt att dra fiber. Det vill alltså Ip-Only ändra på. De nya näten kommer dessutom att vara öppna och neutrala vilket innebär att även mindre operatörer kan sälja tjänster till kunderna.

– Vi samarbetar med kommunerna och eftersom näten är öppna kan vi rikta oss mot alla kunder, hushållen, företagen, de stora industrierna, skolorna och vårdcentraler, förklarar Ip-Onlys vd Mikael Philipsson.

Idag domineras fibermarknaden av Telia, som också har aviserat en storsatsning där man kommer att lägga nio miljarder kronor på snabb fiber mellan 2015 och 2018. Carl Johan Swanson, kommunikationschef för fiberförsäljningen på Telia, ser konkurrentens satsning som något positivt.

— Vi har satsat miljarder under många år. Det är bra att de investerar. Sverige behöver stora investeringar i fiberutbyggnad. Det finns plats för alla, säger han till TT.

Regeringens mål är att 90 procent av de svenska hushållen ska ha tillgång till minst 100 Mbit/s år 2020, något som bara drygt 60 procent har idag. Nu tror man att det målet kommer att nås tidigare.

— Det är fantastiskt när privata aktörer är med och bidrar till att bygga ut fibernätet i Sverige. Det kommer leda till att vi når vårt mål tidigare, säger it-minister Mehmet Kaplan och fortsätter:

— Så många som möjligt ska få bra, stabilt bredband oavsett var man bor. Där marknaden inte kommer att bygga ut, i de mest perifera områdena, kommer staten att gå in, säger Mehmet Kaplan till TT.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.