Jonas Edén har tidigare varit CTO på företaget och sitter sedan tidigare i ledningsgruppen för Telenor Sverige. I nästa vecka är det dags att skifta fokus och ta över efter Ulrika Steg som lämnar operatören.
Grattis till nya jobbet!
Karriär Jonas Edén är ny chef för Telenors Företags-division. Första dagen i nya rollen blir på måndag – och Telekom idag fick en pratstund inför starten om 5g, tempo och tillväxtplaner.
Jonas Edén har tidigare varit CTO på företaget och sitter sedan tidigare i ledningsgruppen för Telenor Sverige. I nästa vecka är det dags att skifta fokus och ta över efter Ulrika Steg som lämnar operatören.
Grattis till nya jobbet!
– Tack så mycket. Det ska bli väldigt roligt att sätta igång. Framförallt ser jag fram emot att delta med den kompetens jag har från teknikområdet men också erfarenheter som jag har från b2b-affären sen tidigare. Helt enkelt försöka se till att så gott som möjligt driva utvecklingen som sker på tekniksidan så att den kommer våra både nuvarande och framtida kunder till gagn på ett bra sätt, säger han.
Vilken teknik tänker du på?
– Vi investerar mycket i vårt 5g-nät och kringliggande tjänster och jag tror framför allt, även om man som privata användare kan ha nytta av mer kapacitet och högre hastighet, att det är inom företagsområdet som vi kommer se innovation dom närmsta åren. Jämför man när 3g och 4g kom så är det väldigt väldigt mycket innovation nu kring hur vi som privatpersoner använder både våra telefoner och mobilnät och hur det påverkar hur vi lever och hur vi interagerar med andra människor.
Jonas Edén fortsätter:
– Med den funktionalitet som vi indirekt får med 5g både med lägre latency och möjligheter att anpassa hur uppkopplingen fungerar också dynamiskt tror jag kommer bjuda på en annan typ av innovation som kommer hjälpa företag att på ett helt annat sätt förbättra interna processer, förbättra sina produkter och tjänster och skapa mervärde till sina kunder och där tror jag att vi som operatör kan spela en väldigt viktig roll.
När jag pratar med företagen upplever jag att de väntar på operatörerna för att kunna använda 5g, och när jag pratar med er operatörer så är det tvärtom; ni väntar på företagen som ska ta fram use cases. Är det så att ni väntar på varandra för mycket?
– Jag tror det ligger någonting i det. Det har väntats en hel del och tyvärr i Sverige brukar vi annars ofta ligga i framkant, men nu är vi faktiskt lite efter resten av världen på både områden som mobila privata nät och hur man nyttjar konnektivitet för nya use cases där det sker väsentligt mer utveckling både i Nordamerika och även i nere i Europa, säger Jonas Edén.
Vad ska vi göra då istället?
– Jag tror det handlar om att hitta nya samarbetsformer med bolag som kan hjälpa kunderna med integrationstjänster och vi operatör kan i viss utsträckning behöva tänka lite nytt kring nya typer av partnerskap och nya samarbeten för att bättre kunna möta upp kundernas förväntningar och jag tror också där att vi kan vara en väldigt bra rådgivare till våra kunder i förhållande till de möjligheter som finns och hur vi kan stötta för att helt enkelt ta bort den här känslan av att alla väntar på alla. Här finns det absolut möjlighet för Telenor företag att positionera sig som en tydlig rådgivare för kunderna.
Du har varit i Telenor i tio år så du kommer ju inte in som ny på bolaget. Vad ska du göra din första tid som chef för Företags-divisionen?
– Till att börja med så jag har ju i nån i någon utsträckning insyn i verksamheten som vi har som eftersom jag har suttit med i företagsledningen i en annan roll, men samtidigt så saknar jag mycket detaljer så den första tiden så kommer mitt fokus vara att se vad enklast jag kan bidra mest med. Och naturligtvis se till att vi exekverar på dom planer som vi har i vår strategi men också se till att lägga extra krut på de områden som vi har utmaningar inom, säger Jonas Edén.
– Det handlar ofta om att lösa problem snabbt som är relevanta för kunderna. Jag gillar att ta tag i saker och det är viktigt för oss att vara aktiva på marknaden för små, medelstora och stora bolag så att vi tar marknadsandelar där vi kan.
Nya Telenor-chefen Björn Ivar Moen som tillträdde i höstas blir din chef. Vad har han gett dig för mål?
– Han vill att vi ska stärka vår produkt så att vi blir mer relevanta för våra kunder. Och sedan har vi naturligtvis en seriös tillväxt-agenda på företagssidan.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se