Kenneth Jönsson – ny fanbärare i Finnkampen

Det kommer att hetta till i den ständigt pågående Finnkampen mellan Nokia och Sony Ericsson. Det lovar Nokias nya vd för Norden, Kenneth Jönsson, som är inriktad på att ta över förstaplatsen i Sverige.
– Ge mig ett drygt år så ska vi klara av det, säger han med den blåvita flaggan draperad över axlarna.

Kenneth Jönsson – ny
fanbärare i Finnkampen

Det är en sagolikt vacker sensommardag när vi som överenskommet träffas på Stockholms Stadion. Himlen är klarblå och en ljum vind drar ner över läktarna till planen där vi har slagit oss ner. Förhållandena hade varit perfekta för en friidrottslandskamp, även om de svenska upplagorna av Finnkampen numera går i Göteborg.

Men den här intervjun ska handla om en annan svensk/finsk landskamp. Kampen om herraväldet på den svenska mobilmarknaden.

– Ett av mina personliga mål är att vi ska vara klar ledare i hela Norden, och då måste vi också vara den klart största mobilleverantören i Sverige, säger Kenneth Jönsson och medger att Sony Ericsson har ett starkt grepp om den svenska marknaden.

Han tog över efter Sara Kullgren som vd för Nokia Skandinavien i april och ansvarar för den övergripande försäljningsorganisationen, CMO – Customer Market Operations, och Nokia Mobile Phones.

Styr finsk försäljning

Kenneth Jönssons mer allmänna titel är general manager för Norden. Hur som helst innebär den att han ansvarar för Nokias mobilförsäljning även på hemmaplan, i Finland, från sin position i Kista. Ett förhållande som skulle kunna väcka en del ont blod.

– Det finns en logik bakom det beslutet. Vårt kundfokus har fått styra. Sverige är ju den största marknaden i Norden och här har de två största operatörerna och stora återförsäljare sina baser, säger Kenneth Jönsson.

Han medger ändå att det antagligen underlättar internt att det sitter en finländare som är känd inom Nokia på den svenska stol varifrån den finska försäljningen styrs.

Men i vardagen är det definitivt andra saker som upptar Kenneth Jönssons tid och intresse.

Strid på kniven

Tävlingsmomentet är ständigt närvarande, särskilt här i Sverige.

– I dag är det tre, fyra mobiltillverkare som är med och konkurrerar hela tiden. En av dem råkar vara svensk (till 50 procent, reds. anm.). Striden är betydligt vassare här än exempelvis i Finland. I Sverige är det fler som slåss om en framskjuten position och det finns fler operatörer, konstaterar Kenneth Jönsson.

För hans egen och Nokias del är strategin att gå djupare in i samarbetet med återförsäljarna. Kenneth Jönsson har redan sett till att träffa operatörerna. Nu ska han ägna sig mer åt de stora butikskedjorna inom hemelektronik och mobiltelefoni.

– Jag har erfarenheter från rysk retail, som skiljer sig en del från Skandinavisk. Därför behöver jag lära mig mer för att veta hur vi på bästa sätt kan stödja återförsäljarna. Vi på Nokia har nog en god förståelse av slutkunden, som vi använder i produktutvecklingen, men har ett glapp i kunskapen om själva försäljningen.

Inte rationell

Kenneth Jönsson menar att Nokia fortfarande lider av en alltför stark ingenjörskultur, en diskussion som annars vanligtvis hörs runt Ericsson.

– En ingenjör är fostrad att tänka rationellt, men de signaler och mekanismer som styr våra val i butiken är inte alltid rationellt grundade. Och det behöver vi lära oss mer om, konstaterar Kenneth Jönsson, som ser fram emot att få öppna en egen Nokia Concept Store i Stockholm.

Planen är att portarna ska slås upp före årsskiftet, på någon attraktiv adress i innerstaden. Sverige finns däremot i dagsläget inte med på listan över de länder där Nokia nu öppnar så kallade Flagship Stores, som ska vara snäppet värre i att bjuda besökarna på upplevelser.

Nokia är också i färd med att gå in mer i försäljning över webben. Det ska gå att klicka sig vidare från Nokias egen hemsida till en återförsäljare som man samarbetar med.

Måste välja bort

Men Kenneth Jönsson har inga ambitioner att ta över mobilförsäljningen. Nej, där handlar det framför allt om att utveckla de befintliga kanalerna, som idag står med en tuff uppgift.

– Återförsäljarna kan ha flera hundratals modeller att välja mellan. Hur ska de veta vilken modell som är rätt för den kund de står inför? frågar sig Kenneth Jönsson och konstaterar att han själv måste vara med och svara på den frågan.

Han ser som en av sina viktigaste uppgifter just nu att välja ut vissa av de 40 aktuella produkter som Nokia har och satsa mer på dem. Där ska återförsäljarna få mer uppbackning, till exempel utbildning.

– Vår stöttåliga sportmobil 5500 är en sådan produkt, som är oerhört populär här, säger Kenneth Jönsson, som själv använder den modellen när han tar sina promenader eftersom den har en inbyggd stegräknare.

Utbilda användarna

Men det finns definitivt andra mobiltelefoner i Nokias portfölj som är svårare att fullt ut dra nytta av än 5500. Frågan är om det inte borde ingå en användarkurs när man köper en av de avancerade, smarta telefonerna? Det finns åtminstone en liten operatör som erbjuder sådana användarutbildningar redan idag.

– Vår viktigaste uppgift måste ändå vara att fortsätta med enkla menysystem och manualer. Sedan har vi Nokia Academy för återförsäljarna. Men att återförsäljare och operatörer i sin tur ger kunderna användarutbildning låter som en bra idé. Inte minst operatörerna tjänar ju på om kunderna verkligen förstår hur telefonerna fungerar, säger Kenneth Jönsson.

Hans egen favorit bland mobiltjänsterna är utan tvekan e-posten. Den har varit en följeslagare de senaste tio åren, men med 3g, förbättrade funktioner och högre säkerhet har den lyft till helt nya nivåer.

Svag 3g-introduktion

Däremot är Kenneth Jönsson inte helt nöjd med operatörernas sätt att introducera 3g, det hörs på hans hummande och lågmälda skratt efter frågan.

– Tanken var ju att 3g skulle bli multimedia, tv, och surfning. Hittills har det blivit mest prat, tekniken har använts som en billigare röstlösning. Man har inte lanserat 3g som ett mervärde och lyckats hitta de unika försäljningsargumenten, påpekar Kenneth Jönsson.

Han har däremot inget bra svar på varför det är så svårt att konfigurera de nya telefonerna i E-serien för ip-telefoni över wlan. Enligt uppgifter till Telekom idag har även ingenjörer och personer väl bevandrade på området gått bet.

– Det måste jag testa själv imorgon, säger Kenneth Jönsson och tittar fascinerat upp på en helikopter som passerar över våra huvuden.

Det skulle på grund av säkerhetsbestämmelser aldrig ha hänt i Moskva, där han bodde och verkade under tre år före flytten till Sverige. Han har även ett treårskontrakt att leda den nordiska verksamheten, men känner redan att han vill stanna längre. De första månaderna har gett mersmak.

Först gäller det erövringen av Finnkampens ädlaste medaljer.

Fakta

Kort om Kenneth Jönsson

Position: general manager Norden för Nokia.

Ålder: 50 år.

Familj: fru och två vuxna barn.

Bor: Danderyd.

Utbildning: ingenjör från Tekniska läroverket i Helsingfors.

Karriär inom Nokia: exportchef för nmt 1982–87, marknadschef Danmark 1987–89, exportchef Europa och Afrika 1989– 94, general manager i en rad länder – Ungern 1994–99, Portugal 1999–2003, Ryssland 2003–06, Norden 2006–

Fritid: mycket golf (har testat Nokias golfapplikation till N93 men inte lyckats sänka sitt handikapp med hjälp av den, än) och promenader.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.