Krafttag mot oseriösa sms-tjänster

Nu ska det bli ordning på alla sms-tjänster med snårig villkor. Mobiloperatörerna Tele2, Telia, Telenor och 3 har bestämt sig för att höja kraven på innehållsleverantörerna.

Oseriösa företag som lurar mobilanvändare att teckna abonnemang på olika typer av sms-tjänster har varit ett växande problem de senaste åren. Därför har nu de fyra stora operatörerna Tele2, Telia, Telenor och 3 infört nya hårdare regler som tvingar innehållsleverantörerna att bli enklare och tydligare mot konsumenterna för att förhindra missförstånd och motverka att oseriösa företag lurar kunderna.

Beställnings och bekräftelserutinerna har stramats upp och vid varje debitering skickas ett sms med information om hur prenumerationen på tjänsten avslutas samt hur kundtjänsten kan kontaktas. Etiska rådet för betalteletjänster ska tillsammans med operatörerna övervaka att reglerna efterlevs och agera när så inte görs. Sedan de nya reglerna införts i september har redan ett ett antal oseriösa företag stängts av.

– Med de nya reglerna kan nu vi operatörer vara hårdare. Det går inte att dra alla leverantörer över en kam, men när våra kunder kommer i kläm måste vi agera, säger Thomas Ekman, ansvarig för privatmarknaden på Tele2 Sverige.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.