”Krympande marknad gör Aastra-affären naturlig”

Telefoni Det är en tuff framtid som väntar sammanslagna Mitel och Aastra menar Telemanagements Jukka Ristijärvi.
– På längre sikt skulle jag rekommendera slutkunderna att hitta en tydlig handlingsplan för framtiden, säger han.

”Krympande marknad gör Aastra-affären naturlig”

Lovorden över det aviserande samgåendet mellan Mitel och Aastra har varit många, både analytiker och slutkunder tycks i stort ense om att det är en bra affär för båda bolagen. Men alla är ändå inte lika positiva till framtidsutsikterna för den nya större spelaren. Telemanagements vd Jukka Ristijärvi tror att konkurrensen blir tuff för tillverkare med starka rötter i växelvärlden.

– Köpeskillingen på cirka 2,5 miljarder svenska kronor känns i sammanhanget inte speciellt hög. Värdet av affären brukar visa tydligt hur mycket man tror på framtiden. Min bedömning är att affären är helt rätt av Aastras ägare, det vill säga att plocka ut det som går innan investeringen blir förstörd, säger han.

Konkurrensen kommer enligt honom från flera håll, dels uc-leverantörer som Cisco och Microsoft, dels molnbaserade ip-centrexlösningar, men också utvecklingen där många företag tycker att en ”rå” mobil räcker.

– Visserligen innehåller dessa inte all den bredd av funktionalitet som en traditionell växellösning men om kunderna inte efterfrågar det så finns det en mycket stor utmaning för de klassiska leverantörerna av plattformar, menar Jukka Ristijärvi.

Det riktigt intressanta i Aastras produktportfölj är enligt honom kontaktcentret Solidus Ecare.

– Det är enligt min mening en juvel som man inte har lyckas utnyttja den fulla potentialen av. Hur och om den överhuvudtaget är intressant i Mitel-sammanhang är fortfarande oklart.

Jukka anser att konsekvenserna av affären för de svenska kunderna ännu är svåra att överblicka men att den öppnar för en ännu starkare press från de alternativa leverantörerna.

– På kort sikt är det säkert business as usual men på längre sikt så skulle jag rekommendera slutkunderna att hitta en tydlig handlingsplan, konstaterar han.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.