KTIB tog emot 8700 ärenden första året

Internet och bredband toppar listan för frågor och klagomålen under första året för Konsumenternas tele- och Internetbyrå (KTIB).

Trenden är att antalet klagomål har minskat under verksamhetsåret hos Konsumenternas tele- och Internetbyrå (KTIB). En faktor i detta är de uppföranderegler KTIB tagit fram tillsammans med operatörerna tagir fram för försäljning av tele- och internettjänster.

– Efter att uppförandereglerna togs fram har de problem där en konsument ansett sig felaktigt ansluten till en operatör minskat betydligt. Det är ett bra exempel på hur vårt samarbete med operatörena leder till att konsumentproblem kan minskas, säger attias Grafström, vd för KTIB.

Mobilt mot strömmen

När antalet ärenden minskat totalt efter hand så har antalet klagomål på mobilt bredband och mobiltelefoni ökat. Klagomålen rör bristfällig information kring priser och kostnader i utlandet. Ett annat område som kunderna frågar mycket om är operatörenas räkningar.

Fakta

Ärenden första året hos KTIB

Fast telefoni 2350

Mobil telefoni 1920

Internet/bredband 3040

Ip-telefoni 61o

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.