Landsbygden nästa utmaning i Asien, enligt Ernst & Young

Majoriteten av Asiens runt en miljard mobilabonnemang är stadsbor. Utmaningen för telekomindustrin blir att hitta teknologier och affärsmodeller för att lyckas nå landsortsbefolkningen.

– Bland annat har Sony Ericsson startat både tillverkning och forskningsverksamhet i Indien för den inhemska marknaden, säger Marika Corell på Ernst&Young i Sverige.

I rapporten Asia Calling slår Ernst&Young fast att mobilmarknaden i städerna är mättad medan bredbandstjänster är ett tillväxtområde. Bristen på existerande fast nätinfrastruktur gör att mobila teknologier kommer att bli viktig i utbyggnaden av bredband i Asien

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.