Lättare att lösa tvister om teleräkningen

Det ska bli lättare för konsumenter och småföretag att få tvister om teleräkningen prövade utanför domstol. Det föreslår PTS och Konsumentverket i ett gemensamt brev till konsumentminister Ann-Christin Nykvist.

PTS och Konsumentverket konstaterar i brevet att det bör finnas bättre möjligheter att lösa tvister mellan konsumenter och företag som erbjuder tjänster för elektronisk kommunikation, exempelvis tele- och internetoperatörer.

Idag tar exempelvis Allmänna reklamationsnämnden inte upp tvister under 1 000 kronor och man prövar heller inte tvister som rör förbrukning av samtalstid, eller utnyttjande av samtalspotter. För småföretag finns det ingen som helst möjlighet att få tvister om teleräkningen prövade utanför domstol, vilket belopp räkningen än uppgår till.

Tivster som rör teleräkningar dessutom är känsliga eftersom konsumenten riskerar att få sitt abonnemang avstängt om de inte betalar räkningen, vilket gör att många troligen väljer att betala även om man anser att den är felaktig.

I brevet till konsumentministern påpekas det också att många andra länder i Europa har bättre möjlighet att få tvister om elektronisk kommunikation prövade utanför domstol. PTS och Konsumentverket vill därför gärna se en lösning på problemet.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.