LKAB väljer TDC

Gruvjätten väljer en lösning för ip-telefoni från TDC. Affären som är värd åtta miljoner har ett treårigt avtal för drift och support.

LKAB vill skapa en enhetlig kommunikationsstruktur till sina 3500 medarbetare. Valet föll på TDC för att uppgradera gruvbolagets telefonmiljö till ip med en telefoniplattform från Nortel. Avtalet som är värt åtta miljoner kronor innebär att TDC sköter drift och support åt LKAB under de närmaste tre åren, alltså en stor affär för TDC i Norrbotten.

– Den här affären är extra glädjande då den illustrerar vår starka lokala förankring, säger Lars Glarborg, vice vd på TDC.

Minska stressen

Kostnandseffektivisering, flexibilitet och möjligheten att hitta en gemensam kommunikationslösning för hela koncernen var faktorer när LKAB bestämde sig för att gå över till ip-telefoni. Genom att i framtiden kunna integrera röst- och datatrafik i en ip-lösning hoppas LKAB att en enklare kommunikation ska minska stressen för medarbetarna.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan