Lucent lanserar ip-telefoni för 1,7 miljoner användare

Lucents nya softswitch för operatörer kan hantera upp till 1,7 miljoner användare i ett system. Poängen är att kostnaderna kan pressas ner eftersom underhåll och administration blir enklare.
Systemintegratören Imtech Telecom ska sälja och underhålla Lucents Accelerate Voip Solutions for Enterprises i Europa.

Ip-telefoni hos operatörer byggs i vanliga fall med hjälp av flera system som sedan kopplats samman till ett. Begränsningen på ett mindre antal användare per server, har gjort att användarna måste anslutas i smågrupper till varje system.

Lucents nya koncept att ansluta alla användare direkt i ett system, gör näten enklare att administrera, övervaka och underhålla. Produkten riktar sig till operatörer och kommer att säljas samt underhållas av Imtech Telecom.

– Ett stort antal småskaliga serverlösningar har gjort kostnaden hög att erbjuda ip-telefoni, säger Mikael Schütt på Imtech Telecom. Vi ser nu ett trendbrott där man går mot en enhetlig plattform där tal, data och övriga ip-tjänster ansluts.

En rad komponenter

Lucents Accelerate-lösning inkluderar:

• BroadSoft Network Communications Plattform: Ger kunden en plattform och hanterar protokoll och öppna standarder. Använder Solaris och Suns serverplattform.

• SIP Softphone: Mjukvarutelefon för pc com integrerar Outlook och Notes. Därmed kan användaren styra och hantera samtal från pc.

• EBS Communication Manager: En portal som integrerar all kommunikation såsom tal, web, e-post, trådlöst och data till ett användargränssnitt.

• APX 1000 Gateway: Hårdvaruenhet för integration av telefoni, tal över ip, fax över ip, virtuella privata nät samt andra ip-tjänster.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.