– Det är kul att så många redan har insett fördelarna med att surfa i mobilen. Andelen som surfar i mobilen kommer att öka i takt med att fler ser nyttan av att exempelvis enkelt kunna läsa tidningen eller leta information när man har en stund över oavsett var man befinner sig, säger Madelene Josephson, affärsområdeschef Konsument Telenor Sverige.
Vill se fler tjänster
Bland de tillfrågade kvinnorna var det drygt 32 procent som sade sig känna till alla tjänster som mobilen erbjuder mot knappt 26 procent för männen. Tjänster som navigering, mejl och ljudböcker användes samtliga mer av kvinnor än av män. På frågan om vilka tjänster man skulle vilja se i framtiden så ville en tredjedel av kvinnorna kunna använda mobilen även som nyckel. Motsvarande siffra för männen var bara en femtedel.
– Undersökningen visar att det fortfarande är många som inte har upptäckt allt man kan använda sin mobiltelefon till. Samtidigt så ser vi att det finns ett intresse för nya innovativa lösningar, fortsätter Madelene Josephson.
Undersökningen är en webbenkät som besvarats av 3 930 personer. SIFO Research International genomförde undersökning i juli, 2008.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 8 augusti 2008