Tips till resebranschen
Siffrorna visar att kunddialog via mobilen är starkt efterfrågat. Alla bolag och organisationer som har kunder med en mobiltelefon i fickan bör ta fasta på när detta när de utformar sina kampanjer. Till exempel vill över 70 procent av användarna i Sverige vill ha bokningsinformation för sin resa i mobilen enligt Mores undersökning. När man väl är på resmålet vill när hälften ha information om resmålet och attraktioner till sin mobil.
– Detta uppfattas i hög grad som en nyttotjänst, men är givetvis en mycket bra marknadsförings- och säljkanal för resebolagen om de gör informationen relevant och attraktiv för resenärerna. Både verktygen och intresset finns, så det är egentligen bara för resebranschen att mobilisera, berättar Tom Lindberg, vd för More.
Erbjudanden i mobil attraktivt
Undersökningen visar också att mobilen har stor potential till att bli den nya sortens rabattkupong. Drygt var tredje svensk vill ha en översikt på de 10 bästa erbjudandena i sin mobil när de kliver in i ett köpcentrum och nära hälften vill ha rabattkuponger skickade till sin mobil från affärer de är intresserade av.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se