Fairlink, mässarrangörernas intresseorganisation, får allt oftare ta emot klagomål från besvikna utställare som blivit utsatta för FairGuides verksamhet. Och de är långt ifrån ensamma. Runt om i Europa, Asien och USA blir utställare dagligen lurade av det österrikiska skojarföretaget.
FairGuide ägs av det österrikiska Construct Data Verlag och når utställare genom att använda utställarlistor på mässarrangörernas hemsidor. I ett brev erbjuds utställaren att fylla i sina uppgifter i ett formulär för att synas i en mässkatalog på internet. Om man inte läser det finstilta längst ner på formuläret, är det lätt att tro att det handlar om gratisuppgifter. Utställare som skriver under formuläret har därmed undertecknat ett treårigt avtal som kommer att kosta dem 971 euro per år, totalt cirka 30 000 kronor. Ett avtal som inte innebär några synliga fördelar för utställaren. Det enda man får är en plats på FairGuides hemsida.