Mässbranschenen varnar för FairGuide

Fairlink, mässarrangörernas intresseorganisation, får allt oftare ta emot klagomål från besvikna utställare som blivit utsatta för FairGuides verksamhet. Och de är långt ifrån ensamma. Runt om i Europa, Asien och USA blir utställare dagligen lurade av det österrikiska skojarföretaget.

FairGuide ägs av det österrikiska Construct Data Verlag och når utställare genom att använda utställarlistor på mässarrangörernas hemsidor. I ett brev erbjuds utställaren att fylla i sina uppgifter i ett formulär för att synas i en mässkatalog på internet. Om man inte läser det finstilta längst ner på formuläret, är det lätt att tro att det handlar om gratisuppgifter. Utställare som skriver under formuläret har därmed undertecknat ett treårigt avtal som kommer att kosta dem 971 euro per år, totalt cirka 30 000 kronor. Ett avtal som inte innebär några synliga fördelar för utställaren. Det enda man får är en plats på FairGuides hemsida.

– Det drabbar ofta små tillverkande företag, som hellre betalar 30 000 kronor än att riskera en betalningsanmärkning. Därför räcker det oftast med att FairGuide hotar med inkasso för att de ska kunna håva in pengarna, säger Åsa Dahlqvist, generalsekreterare på Fairlink. Det finns dock inte ett enda känt fall där FairGuide faktiskt gått till kronofogden med sina krav, men många företag vill naturligtvis inte chansa.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.