Mer mobilitet med Telia

Med köp av sms-biljetter i lokaltrafiken, ny tjänst som förenklar mobil-surfandet och betalning för populära videoklipp tar Teliasonera nya tag för att bredda mobiltelefonens användningsområden.

Tillsammans med Västtrafik testar Telia i Göteborgsområdet en ny teknik, Near Field Communications (NFC) som låter resenären få trafikinformation och köpa en sms-biljett genom att hålla mobilen mot en informationstavla.

– Genom att sända ut aktuell information till intelligenta anlagstavlor så kan våra resenärer alltid ha uppdaterad information tillgänglig, säger Mats Lilienberg, it-chef på Västtrafik.

Testerna med NFC som beskrivs som en slags blutooth för korta avstånd, startar i början av 2008 med en testgrupp av resenärer som förses mobiltelefoner med NFC-funktionalitet.

Betalt för videoklippen

Teliasonera lanserar även i början av nästa år Surfopen, som är ett internetverktyg som ligger kvar på mobilskärmen för att underlätta mobilsurfandet. Surfopen är en så kallad value window och består av flikar för favoriter, sökmotor och annonser.

– Reklam till våra kunder har varit tekniskt möjlig i många år, säger Kenneth Karlberg, chef för mobility services på Teliasonera, men det är först nu vi har hittat en smart och enkel lösning som gynnar både våra kunder och annonsörer.

Med den nya tjänsten Lookatme i sin mobila internetportal Surfport introducerar Telia ett nytt koncept. Vidoeklipp som mms:ats till websidan ger den som skickat in det betalt varje gång någon tittar på det. Tjugo öre per titt får upphovsmannen, för den som tittar kostar det två kronor.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan