En faktura
Eka, som ingår i Akzo Nobel och har sitt huvudkontor Göteborg, valde att använda mobil infrastruktur för att ytterligare stärka sitt erbjudande till sina kunder.
– Eka har en tydlig strategi med snart 15 års erfarenhet av avancerad processövervakning internt och vi vet värdet av bra kontroll. Vad vi insåg var att vi behövde komplettera vår plattform med en mobil tjänst. berättar Stefan Malmsten, ansvarig för Industriell it på Eka Chemicals.
– Maingate kunde presentera en lösning som innebär att man även tar hand om övervakningen av den mobila infrastrukturen. De tar också hand om allt administrativt arbete kring roaminghanteringen med alla utländska operatörer som ingår i strukturen. Från vår sida är det ett absolut krav att vi får en enda faktura, inte en från varje operatör runt om i världen.
600 miljoner datapunkter
Funktionen där Maingates tjänst ingår heter EPI (Eka Process Information) och finns hittills hos nästan 50 kunder och på 35 egna fabriker runt om i världen. Systemet hanterar över 600 miljoner datapunkter varje dag och används av 450 personer i organisationen. Idag är närmare 40 kunder uppkopplade via den mobila infrastrukturen.
Det är relativt små mängder data som ska överföras när det gäller flertalet applikationer, men informationen är affärskritisk för Eka. Fasta datauppkopplingar blir i många fall för kostsamt och uppringda förbindelser har klara begränsningar vad gäller Ekas krav på funktionalitet.
– Om vi ska vara bäst, måste vi också ha en konkurrenskraftig kommunikationslösning som fungerar med vår industris krav. Man ska komma ihåg att flera av våra viktiga kunders anläggningar ligger långt från de stora städerna.
Eka Chemicals med 2 900 anställda i 29 länder utgör en affärsenhet inom Akzo Nobel.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 7 december 2007