Smart Trust Mobile har gjort en internationell undersökning bland 6 800 mobilanvändare i 15 länder. Undersökningen visar att konsumenter världen över saknar motivation att utnyttja mobiltjänster. Det beror på att det krävs stor ansträngning av konsumenterna för att hålla sig uppdaterade om den snabba spridningen av nya mobil- och datatjänster, medan prisstrukturen uppfattas som komplex och icke användarvänlig.
E-post istället för mms
Undersökningen ger en bild av växande svårigheter vid konfigurering av mobiler, och enligt företaget SmartTrust som specialiserat sig på lösningar för mobile device management åt mobiloperatörer, har problemen lett till att färre användare än väntat utnyttjar värdehöjande tjänster, såsom mms och nedladdning av innehåll till mobiler. Undersökningen visar att 20 procent av de konsumenter som har en kameramobil med mms-funktion tycker att det är bekvämare att ladda ner bilder på datorn och e-posta dem vidare till vänner och familj, snarare än att använda och betala för mms. I ett internationellt perspektiv har Sverige en något lägre andel som använder e-post för att skicka vidare bilderna, ca 10 procent.