Mobilapp till hjälp
Den senaste signalbehandlingstekniken finns antingen redan i telefonen eller så kan den lätt läggas till, och stöds av sensorer bland annat i form av gps, kamera, accelerometrar och gyroskop. Denna teknik har Peter Händels forskarteam nu använt sig av i sin nya mobil-app – ett typ av bilspel där föraren samlar poäng genom att köra säkert och miljövänligt.
Spelet beräknar inte bara direkt mätbara storheter som hastighet och acceleration, utan även indirekt mätbara storheter som bränsleförbrukning, vägens höjdprofil och motorns varvtal.
Tänker ett steg längre
Under körning får föraren en stjärna som belöning om fordonet körts miljövänligt. Om bilen däremot accelererats långsamt, vilket är extra energikrävande, utdelas en varning i form av en röd blixtsymbol.
– Under eko-körning ska föraren accelerera distinkt, växla till hög växel när bilen kommit upp i hastighet och begränsa antalet inbromsningar. Hela 15–20 procent av bränsleförbrukningen kan sparas in genom miljövänlig körning, säger Peter Händel.
Men hur kan appen egentligen höja säkerheten i trafiken? Enligt Peter Händel går spelet ut på att tänka framåt, och förare som planerar sin körning kör automatiskt mer säkert.
Byt temperaturmätare mot mobil
Appen för miljövänlig och säker körning har ännu inte hunnit bli en produkt som finns på marknaden, men KTH-professorn ser gärna att liknande färdigpaketerade appar kan laddas ner till mobiler i framtiden.
– Hittills har vi i samhället mest sett kommunikationsaspekten av mobiltelefonen. Dagligen skapas en oändlig mängd nya appar och nu är det dags att ta vara på smartphonens alla avancerade signalbehandlingsfunktioner, uppmanar Peter Händel.
Han är dessutom kritisk till utseendet på den vanliga, klassiska utformningen av bilars instrumentpanel och tycker det är dags för en förändring.
– Det skulle räcka med hastighetsmätare, varvräknare och bensinmätare, vid sidan av smartphonen. Olje- och vattentemperaturen var exempelvis intressant för 50 år sedan, men i dag är det ju helt onyttig information.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 8 september 2011