Molnet har mognat

Marknaden för molntjänster har ökat och för 2013 ökar den med ytterligare 30 procent. Det menar analysföretaget Radar.

Molnet har mognat

I år ökar marknaden för molntjänster, menar Radar Ecosystems. Enligt analysföretaget har segmentet en beräknad värdetillväxt på 30 procent. Marknadssegmentet Saas, software as a service, är det dominanta i svenska verksamheter. Här menar Radar att e-post, CRM och HR-program är de vanligaste molntjänsterna. Men även applikationer som beställnings- och bokningssystem.

– När teknik ska ersättas i slutet av sin livscykel, väljer allt fler verksamheter att inte ersätta den med ny teknik utan istället med tjänst. Det ökande intresset för molntjänster motsvarar i Sverige en värdetillväxt på 20–30 procent över året. Detta kan snabbt komma att rita om marknadsandelskartan, säger Hans Werner VD för Radar.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.