1. På vilken teknik bygger er plattform?
Molnväxelguiden 2024: Telavox från Telavox

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
För 20 år sedan, när Telavox grundades, valdes open source-projektet Asterisk som utgångspunkt. Under åren har vår egen utvecklingsavdelning skapat funktioner och tjänster som är specifikt anpassade för den nordiska marknaden. Idag erbjuder Telavox en plattform som inte bara nyttjas av oss själva utan distribueras även av ett flertal internationella operatörer på den globala marknaden.
2. Er största kund?
8 000 anknytningar, om man ser till en enskild slutkund till Telavox.
3. Er minsta kund?
1 anknytning. Företag med så få som en användare nyttjar alltså precis samma tjänst som de med flera tusen och drar nytta av den utveckling som våra kunder gemensamt driver framåt.
4. Den största fördelen med er molnväxel?
Vi ger våra kunder och partners möjlighet att på egen hand hantera samtliga delar av växeln i realtid. Det kraftfulla administrationsgränssnittet och de självförklarande användarapplikationerna gör att vi vågar påstå att vi har högst nyttjandegrad i branschen. Alla kunder har precis samma växeltjänst, oavsett storlek, och eftersom vi uppdaterar tjänsten kontinuerligt upptäcker de nya funktioner över tid och stannar därför oftast väldigt många år som kunder.
En annan populär del hos våra kunder är hanteringen av mobilabonnemang. Hos oss skapar våra storkunder användare helt via API, via Entra ID eller via vår användarvänliga adminportal. Just momenten att på egen hand skapa/avsluta användare är vi snabbast i branschen.
För många bolag så utgår man från sitt CRM/ticketsystem och där är vi på Telavox starka att bidra med vår telefonitjänst tätt integrerat med sitt CRM.
5. En nackdel med er molnväxel?
Vi har ännu inte haft tid att egenutveckla vissa av de mest komplexa delarna av vår egna omni-lösning, såsom bemanningsplanering och NKI-undersökning över telefon. Dessa tjänster behöver vi därför tredjepartsleverantörer för att lösa. Vår support kan dock agera SPOC även för dessa tjänster i dagsläget och egenutveckling pågår.
6. Marknad?
Telavox är en egen mobiloperatör i samtliga nordiska länder. Utöver det är vi även fastnätsoperatör i flera europeiska länder. Allt utvecklat sömlöst och kan administreras i en och samma adminportal.
7. Passar för?
Nordiska bolag i alla storlekar och alla branscher i behov av smartare telefoni för sitt företag.
8. Operatörsmöjligheter?
Trots att vi själva är en fastnätsoperatör är vår växeltjänst operatörsoberoende. I en och samma adminportal kan vi i egen regi erbjuda licenser för såväl fast trafik som Telavox-simkort från de ledande operatörerna i respektive nordiskt land.
9. Tre viktigaste funktionerna för era kunder?
– Tidsbesparingen de får genom vår användarvänliga och kraftfulla adminportal
– Möjligheten att integrera kundens verktyg och arbetsflöden med Telavox telefoni, växel och ärendehantering. Vi har en lång rad färdiga integrationer samt möjligheten att skräddarsy sin egen.
– Landsöverskridande lösning
10. Grundfunktioner?
Admin-gränssnitt
AI- transkribering av samtal och möten
Hänvisningssystem
IVR
Mobil anknytning
Telefoniststöd
Koppling till kontaktcenter-lösning
Kösystem
Röstbrevlåda
Microsoft Teams-telefoni
Annan samarbetsplattforms-koppling för telefoni
Integration med AD
Statistik
11. Hur kopplar ni er lösning till Microsoft Teams?
Med vår senaste utveckling kan kunden använda Telavox softphone inne i Teams utan krav på dyra Microsoft-licenser. På så sätt får kunden möjlighet att nyttja Telavox fulla växelutbud, men samtidigt besvara och hantera samtalet direkt i Teams. Med synkroniserad presence över plattformarna, Single Sign-On, kalender- och kontaktsynk får slutanvändaren en sömlös telefoniupplevelse där de kan hantera växeln i Teams utan att byta gränssnitt.
Möjlighet finns också att integrera med Microsoft Teams via Direct Routing+hostad SBC för de kunder som önskar det.
12. Admin av IVR-lösning?
Vår grafiska återgivning av IVR/knappval är utvecklad med fokus på att inga förkunskaper ska behövas. Enkel drag and drop samt en genomgående tydlighet gör att det blir begripligt för alla. Något som tidigare krävde en telekomtekniker som skulle ”programmera växeln” kan numera lösas direkt ute i den operativa verksamheten. Även våra avancerade routingmöjligheter som Advance Nodes erbjuder blir tillgängliga för kunden själv att administrera och testa.
13. Admin av kö-system?
Samtliga inställningar på kösystemet är åtkomliga i realtid i vår administrationsportal. Här bygger man flöden, spelar in ljud, anger tröskelvärden och lägger scheman redan före drift. Väl i förvaltning kan 90 procent av de vardagliga åtgärderna nås direkt i vår webbapp/mobilapp, lägga till/ta bort samt logga in/ut medlemmar, övervaka statistik, ange tillfälliga vidarekopplingar och så vidare.
14. Lösning för statistik?
Vi tycker att samtalsstatistik ska vara relevant, nära till hands och tydligt presenterad. Därför finns det flera möjligheter att visa statistik beroende på användarens behov – till exempel realtidsstatistik i vår webbapp/mobilapp, via regelbundna mejlrapporter och/eller med kontinuerliga rådataströmmar till branschledande statistikmotorer såsom Microsoft Power BI.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se