1.På vilken teknik bygger er plattform?
Molnväxelguiden 2024: Telia Smart Connect från Telia

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Tjänsten är egenutvecklad. Vi förvärvade Phonero i Norge som hade egenutvecklat en plattform som vi sedan byggt vidare på under 10 års tid och som vunnit priser i Norge för sin användarvänlighet. Nu håller vi på att rulla ut plattformen på flera av våra marknader för att bygga en gränsöverskridande och skalbar lösning där vi har större kontroll över den utvecklingsplanen så att vi snabbare kan fånga kundernas behov – och omsätta dem i nya och förbättrade funktioner.
2.Er största kund?
Telia Smart Connect lanserades i maj 2023. Än så länge har den största kunden ca 1800 anknytningar. Men det lär bli fler i takt med att fler kunder kommer igång med tjänsten – och att vi utvecklar den med fler funktioner och integrationsmöjligheter, något som större verksamheter ofta efterfrågar.
3. Er minsta kund?
Telia Smart Connect är helt skalbar så den minsta kunden är endast 1 anknytning.
4.Största fördelen med er molnväxel?
Enkelhet är viktigaste fördelen. Vi har arbetat hårt med användarvänligheten och förenklat affärsmodellen så att kunderna själva ska kunna göra förändringar på ett enkelt sätt i tjänsten.
5. En nackdel med er molnväxel?
Telia Smart Connect är än så länge enbart tillgänglig på den svenska, finska och baltiska marknaden.
6.Marknad?
Telia Smart Connect finns på de marknader som Telia är verksamma.
7. Passar för?
Telia Smart Connect är helt skalbar och passar kunder i alla storlekar och branscher. Vi ser att kunder som värdesätter enkelhet och gillar att utnyttja möjligheterna som de olika funktioner erbjuder är absolut nöjdast.
8. Operatörsmöjligheter?
Tjänsten fungerar med Telia
9.Tre viktigaste funktionerna för era kunder?
De tre viktigaste funktionerna är:
Gemensam katalog med närvarostatus
Svarsgrupper
Mobilitet
10. Grundfunktioner?
Admin-.gränssnitt
Hänvisningssystem
IVR
Mobil anknytning
Telefonist stöd
Koppling till kontaktcenter-lösning (Denna funktion kommer – finns stöd för i Touchpoint Plus)
Kö-system
Röstbrevlåda
Microsoft Teams-telefoni
API stöd
Integration med AD
Integration med kalender
Statistik om telefoni
11. Hur kopplar ni er lösning till Microsoft Teams?
Vi har idag två varianter av Teams-integration. Teams presense i Smart Connect vilket betyder att tillgängligheten synkroniseras mellan plattformerna, du kan se i teams om en kollega är i ett samtal och du kan se i Smart Connect om en användare är i möte. Det finns även möjlighet att integrera telefonin i Teams, då får man i tillägg till de tidigare nämnda funktionerna även möjlighet att ringa via Teams.
12. Admin av IVR-lösning?
Vi har ett administrationsverktyg med ”drag and drop” där kunden enkelt kan rita upp hela sitt samtalsflöde och kan lägga till och ta bort knappval som de själv skapar samt spela in ljudfiler direkt i gränssnittet. En IVR kostar inget extra i Smart Connect så du kan koppla hur många knappval som du vill till ett nummer utan att kostnaden påverkas.
13. Admin av kö-system?
Även köer ingår utan extra kostnad i Smart Connect och administreras lika enkelt som knappvalen, vi tar inte heller extra betalt för att användare ska vara agenter i en kö så flexibiliteten är hundraprocentig.
14. Lösning för statistik?
Vår statistiklösning är helt integrerad i Smart Connect och ingår i grundpaketeringen av växeln. Här kan man välja om man vill titta på standardrapporter eller göra egna skräddarsydda rapporter och exportera data för att göra egna analyser.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se