Tidigare idag presenterades myndigheternas utredning Digital samarbetsplattform för offentlig sektor. Två helhetsleverantörer pekades ut som de som kan leverera en lösning som lever upp till laglighet, informationssäkerhet och digital suveränitet.
Nextcloud: Hoppas fler privata aktörer får upp ögonen för oss
Samarbete Johan Bernhardsson som är ansvarig för Nextcloud på den svenska marknaden ser stora möjligheter i och med myndigheternas samarbets-rapport. Både i offentlig och privat sektor.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Nextcloud är en av de två. Telekom idag ringde upp Johan Bernhardsson på Kafit som är ansvarig på den svenska marknaden för Nextclouds lösning. I den finns bland annat filhanterare, aktivitetshantering, videomöten och chatt, kalender, undersökningar och omröstningar samt en taskhanterare.
Hur känns det att bli utpekad som en godkänd helhetsleverantör?
– Jag har inte själv hunnit läsa rapporten eftersom jag suttit i telefon sedan klockan 7 i morse. Det är ändå lite väntat; jag vet ju hur de andra lösningarna ser ut, och den jag fastnat för är Nextcloud. Ska man ha något som har allt out of the box så är det Nextcloud. Och ska man bygga ihop något eget av flera bra leverantörer så är Nextcloud ofta en del med till exempel fildelning.
– Så det känns bra. Vi har märkt av ett ökat intresse under utredningens gång. Många har velat se vad våra tjänster kan leverera.
Vad tror du att det betyder för er affärsmässigt?
– Jag tror såklart att det kommer en större mängd förfrågningar från statlig sektor. Det är väntat, men det jag hoppas är att alla läser den här rapporten och att fler privata aktörer får upp ögonen för oss. Det vore bra om man kunde se till det som fungerar och inte hoppas på ändrade lagar eller att Microsoft löser det.
Ni på Kafit är ju en relativt liten spelare idag. Hur planerar ni att möta ett eventuellt större intresse?
– Det är genom partnerskap och genom att anställa fler. Vi har ett bra samarbete med Redpill Linpro som redan fungerar bra och tekniskt är det inga bekymmer att göra installationer för fler, jag har redan automatiserat stora delar av hanteringen. Den stora utmaningen är istället support, utbildning och liknande där kräver lite mer arbete och att lära upp fler personer på Nextcloud.
– Sedan kanske det blir en del leverantörer som söker partnerskap med Nextcloud när de får minskat intresse för sina andra lösningar, men jag har tre års försprång på den här produkten. Så jag känner mig trygg med det försprånget.
Kafit är inte den enda leverantören i Sverige som har Nextcloud i portföljen idag.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se