Nokia fokuserar på smartphones

Nokia presenterade ett oväntat svagt bokslut för det fjärde kvartalet 2008. Ambitionen blir nu att utvidga sin närvaro på marknaden för smartphones.

Försäljningen rasade med 19, 4 procent under det fjärde kvartalet, jämfört med samma period året innan. Störst var raset när det gäller mobiltelefoner som stannade på 26,9 procent. För ett år sedan var 40 procent av alla sålda mobiltelefoner en Nokia, under fjärde kvartalet var siffran 37 procent.

Målet är nu att med hjälp av smartphones ta sig in på nya marknader och ha en bredare prisbild och därmed nå nya målgrupper.

– Vår smartphonevolym har minskat, men vi är på väg i rätt riktning, sa vd Olli-Pekka Kallasvuo och lyfte fram 5800 med pekskärm och N97.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.