Nu integreras Salesforce i Slack

Samarbete I fjol köpte Salesforce Slack – och nu kommer första steget på den gemensamma vandringen. CRM-jätten har integrerat sin tjänst i samarbetsplattformen.

Nu integreras Salesforce i Slack

Det var förra året som Slackaffären roddes i hamn och Salseforce betalade snudd på 28 miljarder dollar, alltså motsvarande 245 miljarder kronor för sitt förvärv. Och när den summan ligger på bordet inser man att det finns rätt stora planer.

Nu har i varje fall Salesforce avslöjat att de integrerat sin tjänst i Slack – vilket lär vara rejält uppskattat av användarna.
– Vi skapar det digitala högkvarter för att hjälpa företag att åter växa i dagens ”digital-first, work anyware-värld”, säger Bret Taylor, chef för Salesforce, i ett uttalande.

Förhoppningen är att, genom att använda sig av Slacks förmåga att integrera externa företagsappar i sin tjänst, så kan de hitta nya vägar att påskynda och automatisera vissa Salesforce-uppgifter. Något som då skulle underlätta för användare.

Nya försäljningsrum sak ge snabbare affärer

Som ett led i integration så går det nu att sätta upp dedikerade ”försäljningsrum” i Slack och där det enkelt ska gå att samla alla filer, data och konversationer kring en kund på ett och samma ställe. Detta så att det lätt ska vara att läsa på inför ett möte, eller för den delen att nya team-medlemmar ska vara uppdaterade på vad som hänt. Även externa partners och kunder kan bjudas in för att när man är överens snabbt kunna avsluta affären.

– Jag tycker att försäljningsrummen är ett uttryck av en möjlighet som Salesforce kommer med till Slack. Detta genom att göra det väldigt enkelt att koppla ihop alla för att effektivt avsluta en affär, säger Rob Seaman, försäljningschef på Salesforce, i en kommentar till Techcrunch.

Vidare så får team-medlemmar som har hand om mer komplexa affären dagliga uppdateringar kring vad som hänt. Detta flöde är automatiserat och utöver att sammanställa information från Slack så sätter det även upp individualiserade dagliga uppgifter samt möten och prioriteringar.

Svärmar ska hjälpa till att lösa ärenden

En annan nyhet är att serviceteam ska kunna samlas i rum kallad ”swarming”. Här kan komplexa frågor redas ut och problem lösas kollegialt eller med hjälp av data och annan relaterad information.

Som exempel kan en serviceagent snabbt få till en kanal där rätt kompetens samt information samlas in automatiskt, oavsett om det är i den egna organisationen eller externa partners. Och för företag med många tjänster och produkter menar Salesforce att det här kommer att ge enormt stor skillnad för att snabbt lösa frågor.

Även marknadsföringsavdelningen kan glädjas av uppdateringen och ska få ai-hjälp kring sitt arbeta. Detta via företaget Datorama som köptes av Salesforce 2018. Här kan man följa kampanjer och se hur de presterar – samt skruva på dem om det är så att de inte lever upp till förväntningarna.

Slutligen har även analystjänsten Tableau integrerats vilket då ska göra att man kan följa data på bästa sätt.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.