Nygammalt pappersföretag handlar Dialect-telefoni

Telefoni Trots att papperstillverkaren Swedpaper för ett par år sedan knoppades av från Korsnäs har de förlitat sig på den forna ägarens telefonilösning. Men i mitten av juni är det dags att stå på egna ben.

Nygammalt pappersföretag handlar Dialect-telefoni
Produktionschefen Per-Olov Welde ser fram emot att Swedpaper snart slipper förlita sig på Korsnäs telefonilösning.
Produktionschefen Per-Olov Welde ser fram emot att Swedpaper snart slipper förlita sig på Korsnäs telefonilösning.

När man försöker nå Swedpaper på telefon hälsar telefonisten välkommen till Korsnäs och väldigt många samtal hamnar dessutom direkt i knäet på vd:n Lars-Åke Brändström eftersom hans mobiltelefonnummer är det första man hittar på hemsidan. Inte helt praktiskt kan tyckas men förklaringen är att Swedpaper trots en lång historia inom den svenska pappersindustrin bara funnits som bolag sedan 2013. Då gick Korsnäs samman med Billerud och ett krav från EU:s konkurrensmyndighet var att produktionen av säck- och kraftpapper skulle brytas ut ur det sammanslagna bolaget, resultatet blev Swedpaper. Men trots att de inte längre inte är en del av Korsnäs har de fortsatt att använda deras växel.

Start innan semestern

Nu har det i alla fall blivit dags att ta itu med telefonifrågan och den 16 juni sjösätts företagets första egna växel.

– Det absolut viktigaste har varit att kunna möta våra kunder på ett bra sätt och ge bättre service, berättar produktionschefen Per-Olov Welde på Swedpaper.

Valet föll på Dialects molntjänst Unified med en blandning av fasta telefoner och mobila anknytningar. Dialect har också gjort en genomgång av nätverket och kommer att leverera operatörstjänsterna.

– Vi tittade på några olika lösningar men har haft Dialect i Gävle som leverantör tidigare och kände förtroende för dem. Skillnaden mellan de växlar vi fick förslag på var egentligen inte så stora, säger Per-Olov Welde.

Säkerheten viktig

Totalt har Swedpaper 65 anställda, men de som arbetar i produktionen går skiftgång och delar därför i många fall anknytning. Totalt räcker det därför med 25 fasta telefoner och ett 20-tal mobiler.

Papperstillverkning innebär stora maskiner och jättelika rullar med papper som inte är ofarliga att hantera. Därför har det varit viktigt att snabbt kunna få hjälp om olyckan skulle vara framme.

– Man kan larma med kortnummer och vi har sett till att behålla samma nummer som vi haft på Korsnäs för det kan alla redan, säger Per-Olov Welde.

Skulle det visa sig att den nya telefonilösningen trots allt inte lever upp till förväntningarna har Swedpaper möjlighet att dra vidare, avtalet med Dialect har ingen uppsägningstid.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.