Ödesdag för Blackberry

Onsdag den 30 januari 2013 blir en ödesdag för Blackberry. Den globala lanseringen av RIMs första smartphone med nya operativet BB10 måste bli en framgång.

Enligt Gartner hade RIM inte mer än 2,1 procent marknadsandel av sålda smartphones under 2012. Analytikerna på Informa har en något annorlunda bild av läget, men menar att Blackberry har tappat från 14 procent av sålda smatrtphones år 2010 ner till 4 procent under förra året.

Hur som helst är det ett kritiskt läge för det kanadensiska mobilbolaget. Omtaget med ett helt nytt operativsystem, Blackberry 10 även kallat BB10, måste innebära att det vänder uppåt.

– RIM fortsätter att stå inför dubbla demoner, den konsumentdrivna köparmakten och oförmågan att attrahera kunder på de mogna marknaderna. Det finns inget i det vi hittills sett av BB10 som pekar på att den andra av de här demonerna kommer att besegras, och den första ligger verkligen utanför RIMs kontroll, säger Ovums chefsanalytiker Jan Dawson.

Han tror inte att RIM kommer att försvinna från marknaden hastigt, de har trots allt 80 miljoner användare och ligger på gränsen till lönsamhet. Därför kan företaget kämpa på i år framöver.

– Men RIMs storhetstid är över och det är bara en fråga om tid innan det når en naturlig slutpunkt, hävdar Jan Dawson.

Klockan 16 svensk tid idag onsdag 30 januari direktsänds lanseringen av de första Blackberry 10-mobilerna.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.