AI har på kort tid blivit en central del av kundservice. Företag över hela världen implementerar automatiserade system för att effektivisera sina processer.
Kundservice kräver AI
Customer First var först i landet med att integrera Chat GPT för att snabbt möta kundernas frågor och ge svarsförslag till medarbetarna. Nu har bolaget implementerat artificiell intelligens i alla delar av sina servicelösningar.
Med integrerad AI kan ärenden automatiskt kategoriseras och fördelas till rätt agent. AI lägger fortlöpande in frågor och svar i FAQ, samlar och sammanfattar statistik, mäter kundnöjdhet och gör analyser.
– Vi på Customer First drivs av en strävan att förbättra kundnöjdheten, minska kostnaderna för våra användare och öka deras tillgänglighet med support dygnet runt. AI är ett ovärderligt hjälpmedel för medarbetaren att nå kunden.
AI bidrar också till att göra kundservicepersonalens uppdrag mer attraktivt. När rutinuppgifter automatiseras frigörs tid till personlig service och stimulerande problemlösning. Arbetet blir utvecklande och din personal stannar längre.
– Konkurrenskraftig kundservice kräver helt enkelt AI. Men kom ihåg, du behöver inte göra allt samtidigt.
Fyra steg – gör så här
Erik Eskilsson beskriver processen att integrera AI i fyra steg, där alla behövs för att bygga vidare till nästa nivå:
- Steg 1 – Kundservice sköts helt manuellt av medarbetarna som själva nyttjar AI för exempelvis översättning och textförbättring.
- Steg 2 – Kundärendena hanteras fortfarande manuellt men med hjälp av automatiserade svar.
- Steg 3 – Hela serviceprocessen är automatiserad och AI hämtar svar till epost och chatt.
- Steg 4 – Medarbetarna arbetar parallellt med AI. AI tar hand om rutinmässiga frågor och omdirigerar automatiskt ärenden som kräver personlig service till rätt agent.
AI är ett kraftfullt verktyg som kan revolutionera din kundservice. Genom att införa AI steg för steg kan du gradvis förbättra effektiviteten och kundnöjdheten samt ta bort tråkiga uppgifter för dina medarbetare.
Tre steg för att starta:
- Identifiera uppgifter där AI kan ge omedelbara fördelar.
- Implementera en assistent till era medarbetare med automatiska förslag på mailsvar.
- Utvärdera resultatet och justera för att optimera effektiviteten.
Behöver du hjälp att integrera AI och få en mer effektiv, säker och konkurrenskraftig kundservice? Hör av dig till oss på Customer First så berättar vi mer!
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se