Det är med andra ord i dialog och kontakt med kund som företag och organisationer kan göra skillnad. I 2013 års mätningar ser man tydligt att de kunder som varit i kontakt är mer nöjda och lojala jämfört med de som inte har varit det. Vidare så är de kunder som upplever att leverantören tog initiativet till kontakten mycket nöjda. I många öppna kommentarer efterfrågas också den typen av initiativ. Proaktivitet är alltså något som bör prioriteras mer.
Branscher som toppar
Energibranschen är en av de branscher som över en längre tid stadigt förbättrat sig och är i år tillsammans med myndigheter den bransch som ökat mest i nöjdhet. Gemensamt för dessa två områden är att man helt enkelt börja tänka ”kund” i organisationerna. När det gäller bankrelaterade områden inklusive lån, sparande och livförsäkring så har kunderna blivit mindre nöjda.
Missnöje i kontaktcentret
I årets nationella medarbetarstudie, SKI Medarbetare, så kom det fram att arbetsglädjen sjunkit dramatiskt (från 70 till 63). En notering som gjordes var att yngre anställda i vården upplever att man inte hinner med arbetet på ordinarie arbetstid, att man har svårt att finna en balans mellan fritid och arbete samt att man saknar stöd och hjälp vid hög arbetsbelastning. Dessa medarbetare ger också mycket pessimistiska betyg på huruvida man ser sig själv på arbetsplatsen om två år.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 3 mars 2014
av
Catrin Offerman och Sara Johansson