Avbrottet i Tele2s mobilnät uppstod efter en planerad uppgradering i nätet under natten till onsdagen. Störningarna som ännu till lunch inte var helt avhjälpta fanns både i gsm-nätet och 3g-nätet. Förutom att det inte gick att ringa vanliga telefonsamtal fungerade inte heller larmnumret 112 vilket nu föranleder PTS att granska operatören.
Enligt ett pressmeddelande från PTS kommer man att be Tele2 att rapportera vad det var som hände, vilka åtgärder företaget vidtog när avbrottet skedde, vilka kontakter Tele2 hade med SOS Alarm kring tillgängligheten till larmnumret 112 samt vad företaget kommer att göra för att det inte ska upprepas.
