PTS ryter till åt Telia

Teliasoneras kunder får idag snabbare tillgång till bredband om de byter adress, jämfört med kunder till övriga operatörer. PTS hotar nu Telia med tio miljoner kronor i böter om de inte skärper rutinerna för kunder som flyttar till annan adress.

En bredbandskund till Teliasonera som flyttar och behåller sitt telefonnummer får bredbandet inkopplat snabbare på den nya adressen än andra bolags kunder. Därför har Post- och telestyrelsen, PTS, idag förelagt Teliasonera om vite om 10 miljoner att se till att flytten går lika snabbt, oavsett om det gäller en kund till Teliasonera eller till ett annat bolag.

Idag kan det ta upp till fjorton arbetsdagar innan en bredbandskund till ett annat bolag än Teliasonera får sina bredbandstjänster inkopplade på den nya adressen. En kund till Teliasonera kan få bredbandet inkopplat efter så kort tid som en arbetsdag.

Teliasonera äger accessnätet, det vill säga den del av telenätet som når in i huset hos abonnenten. Tillträde till accessnätet krävs för att kunna erbjuda adsl-tjänster. Enligt ett beslut från PTS den 24 november 2004 ska Teliasonera erbjuda andra bolag tillträde till accessnätet på samma villkor som företaget erbjuder sina egna dotterbolag. PTS underrättade i december 2004 Teliasonera om att en kund ska ha samma förutsättningar att få sitt bredband inkopplat efter en flytt, oavsett vilket bolag man är kund hos. Teliasonera har därefter uppgivit att företaget planerar att införa en funktion som ska lösa problemet först i slutet av 2005. PTS anser att det ur konkurrenshänseende vore olyckligt om andra operatörer måste vänta så länge på förbättrade rutiner.

Telia Sonera har nu fyra veckor på sig att rätta sig i enlighet med föreläggandet.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.