Funktioner som gör det möjligt att prioritera samhällsviktiga användares kommunikation vid krislägen bör införas i mobilnäten. Det föreslår Post- och telestyrelesne, PTS, i en ny rapport till regeringen.
Prioritetsfunktioner skulle kunna användas då kapaciteten i kommunikationsnäten har reducerats på grund av skador, överbelastning eller andra orsaker. Utvalda användare skulle då få förtur i mobilnäten och också kunna använda flera olika operatörers nät för sin kommunikation, så kallad nationell krisroaming för prioriterade användare.
