I våras sa du att du ville använda energi i ett bolag med riktigt digitalt fokus – eller de som stod inför en transformation. Var hamnar Cambio här?
– Cambio hamnar i båda. Det är ett bolag som jobbar med digitalisering, i det här fallet med sjukvård och hälsovård. Här utvecklas lösningar som ger bättre stöd för beslut och som skapar en effektivitet för vård.
– Det andra är att det är ett bolag med 30 år i ryggen. De har varit ett startup och genomgått en resa, men har inte den struktur som behövs för att fortsätta resan. De behöver se över en del för att genomgå sin transformationsresa för att bli en starkare spelare.
Vad fick dig att ta jobbet? Förefaller ligga en bit bort från IoT?
– Både ja och nej, tittar man på min historik så har jag jobbat mycket med IoT och it-säkerhet. Men det här är ett it-bolag och som bygger tjänster och lösningar. Tidigare har jag jobbat bredare, Cambio har ju siktat in sig på en bransch, men den branschen är ju stor i sig. Det Cambio behöver en ledare som förstår digitalisering och hur man driver ett teknikbolag och det är jag. Sen tycker jag som ledare så ska man bredda sig och sätta sig i en miljö där man utvecklas själv. Jag är ju inte en expert på sjuk och hälsovård. Men jag har jobbat mot den branschen.
Vad från Tele2 resp Deutsche Telekom kan du ta med dig i din nya roll?
– Jag tror att det bitvis handlar om lite olika saker. Men framförallt struktur. Sådana här bolag är fantastiska som står stabilt finansiellt och har byggt bra lösningar. Men i mindre bolag händer kanske inte allt händer inte medvetet. Så jag tar med mig struktur och en taktisk plan. Vad ska man göra och hur ska man göra det.
– Sen tror jag att man tar med sig insikter även hur man ska tänka rent taktiskt kommersiellt. De större företagen tänker mycket kring hur man ska behålla och öka sin marknadsandel. Det kan jag.
– Jag har ju även erfarenhet och hunnit bygga upp kunskap om vad som fungerar och vad som inte gör det.
Vad ska du göra på kort sikt – och hur ser det ut i ett längre perspektiv. Vad vill du ha nått för mål 2025?
– På kort sikt så har Cambio ju en mängd existerande åtagande både i Sverige och på andra marknaden. Där behöver vi göra mycket som att fullfölja och leverera. Sen är det inga konstigheter när man är ny vd så vill man ju göra en översyn om vad som fungerar bra och mindre bra och då ta fram en plan för framtiden. Sätta mig in i verksamheten och måla upp en tydlig målbild för Cambio.
– 2025 är ju ganska långt bort för ett bolag som har så mycket på bordet just nu. Men det handlar om att fortsätta ta fram plattformar och tjänster so ger sjuk- och hälsovård bättre vardag. Det är målbilen. Men på sikt ska vi bredda vår portfölj både organiskt och icke-organiskt, men även gå in på nya marknader. Men då ska vi först ha säkerställt att vi kan ta hand om våra befintliga kunder.
– Så summerat: 2025 har vi närvaro på fler marknader och en bredare mer komplett portfölj på de marknader vi verkar på.
Vad är den största utmaningen?
– Alla bolag har utmaningar så klart. Cambios störst är transformationen från att vara en startup, även om det funnits i 30 år. Det handlar om att få in struktur i hur vi arbetar. Det är den kortsiktiga problemställningen att lösa. Som tur är det inte marknadsdynamik utan det ligger i våra egna händer att lösa. Sen är det fina med Cambio att vi har fantastisk kompetens. Det kanske alla nyblivna vd:ar säger, men här tycker jag att vi har personer som är ledande på global basis inom sjuk- och hälsovård
Det känns, oerhört exalterande.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 18 oktober 2021