Kostnadsfritt nyhetsbrev
Få den senaste uppdateringarna direkt i inkorgen.
– Det är oroväckande att så många som 24 procent helt saknar tekniska lösningar för mobilhantering. Anställda ute på fältet har behov av avbrottsfri kommunikation och måste kunna ansluta digitalt oavsett var de befinner sig. Utan central hantering är det omöjligt att ha överblick och kontroll och personalen blir extremt exponerade för tekniska problem som i sin tur kan leda till dyr avbrottstid och stora säkerhetsrisker, säger Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på Soti i en kommentar.
Enligt Soti ligger svenska företag sämre till än det globala genomsnittet som visar att 91 procent av alla företag använder sig av en helhetslösning av något slag för att hantera mobila enheter.
”Påverkar företagets produktivitet”
– För att optimera produktiviteten i en verksamhet är det idealt att i realtid kunna följa vilka enheter som används och vilka applikationer som är igång. Är enheternas mjukvara uppdaterad och är alla säkerhetsåtgärder på plats? Hur står det till med enheternas batterihälsa? Var befinner sig enheterna geografiskt? Vilka problem är vanligast förekommande? Är det problem som kräver underhåll? Alla de här frågorna påverkar företagets produktivitet. Men det finns ingen universallösning när det kommer till mobilhantering, alla företag är unika och kräver en skräddarsydd lösning, säger Stefan Spendrup
Rapporten visar också att 58 procent av de tillfrågade i Sverige anser att deras verksamhet är i behov av bättre verktyg för att kunna diagnostisera olika problem som uppstår. Det är 42 procent som uppger att verksamhetens ledning inte anser att det är värt att investera i teknik som ger realtidsinformation om företagets mobila enheter.
Här kan du ladda ned Sotis senaste Mobilty report.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 17 november 2023