– Vi lever in en värld där användare vill kunna kommunicera och ha till gång till och dela med sig av information var som helst, när som helst över vilken teknik som helst, säger Michael O´Hara, marknadschef för GSMA.
Det centrala tycker O´Hara är den idealiska position mobiloperatörer har för att leverera de nya kommunikationstjänsterna till marknaden genom generella standarder till användargruppens 3 miljarder människor.
Operatörerna redo
Antalet operatörer och tillverkare som stödjer rcs har fördubblats under de senaste fem månaderna och vuxit till 60 företag. Efter godkännande av de tekniska specifikationerna för rcs och det framgångsrika slutförandet av den senaste omgången av tester är nu operatörerna redo att starta försök med rcs och planera den kommersiella användningen av tjänsten.
– Vi har gjort viktiga framsteg i rcs-initiativet för att införa applikationer och tjänster som ger en driftskompatibel, konvergerande, rik kommunikationsupplevelse som bygger på ims, säger Aude Pichelin, ordförande för rcs-initiativet och multimedia standardisering hos Orange.
Bcs för företagsmarknaden
För företagsmarknaden har Sony Ericsson nyligen lanserat Bcs, en uppsättning av nya tjänster och bygger på rcs-tjänsterna med presence, direktmeddelanden och ip-telefoni. Även tjänster som epost och videokonferens, av typen högupplöst telepresence finns med i planerna. Användaren ska kunna nyttja dessa tjänster inom sitt företag via både fasta och mobila nät.
Rcs specifikationen
Enhanced Adress Book som ska ange närvarostatus i realtid och möjliggöra för användare att inleda röst-, och videosamtal, överföra filer eller meddelanden, och tillåta användarna att integrera multimedia, som bilder och kontakter.
Rich Call som gör det möjligt för användarna att utbyta olika typer av innehåll, såsom video eller bilder, under samtal.
Rich Messaging, en utveckling av traditionell chatt för att förenkla och ena olika meddelandetjänster.
Fakta
Rcs specifikationen
– Enhanced Adress Book som ska ange närvarostatus i realtid och möjliggöra för användare att inleda röst-, och videosamtal, överföra filer eller meddelanden, och tillåta användarna att integrera multimedia, som bilder och kontakter.
– Rich Call som gör det möjligt för användarna att utbyta olika typer av innehåll, såsom video eller bilder, under samtal.
– Rich Messaging, en utveckling av traditionell chatt för att förenkla och ena olika meddelandetjänster.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se