Reglerna kompletterar ERB:s (Etiska Rådet för Betalteletjänster) befintliga regler och behandlar de frågor som specifikt gäller mobila innehållstjänster, där de på detaljnivå tar upp bland annat beställnings- och uppsägningsförfarande, kreditnivåer samt hur tjänster kan marknadsföras. Regelsamlingen kommer att uppdateras löpande för att på ett följsamt sätt kunna anpassas till teknikutveckling, branschens mognad och rådande lagstiftning. Operatörerna hänvisar till dessa regler i sina avtal med tjänsteleverantörer och har därmed möjlighet att utestänga de tjänsteleverantörer som inte följer reglerna.
– Den här branschen är under snabb tillväxt, och det finns behov av att skapa standarder som förenklar för samtliga led, från företagen som utvecklar tjänsterna till konsumenterna som beställer dem, säger Mayako Fagerfjäll, ordförande i MORGAN, och betonar att det är viktigt att konsumenterna förstår vad som gäller och att de känner sig trygga när de gör sina beställningar.