Rephone: ”Vi såg en gigantisk marknad”

Hållbarhet I Sverige vill många kalla sig för hållbara, men lever vi verkligen som vi lär? 
När det kommer till mobiltelefoner har intresset för att inte köpa nytt ökat enormt på senaste.
– Företagen skriker efter det här, säger Henrik Ehlesjö på Rephone.

Rephone: ”Vi såg en gigantisk marknad”

Cirkulär ekonomi är ett ord som används allt oftare i hållbarhets- och miljödiskussioner. Själva tanken är att vi ska frångå ett slit-och-släng-samhälle och istället försöka återbruka och återvinna.Gemensamt för aktörer som exempelvis Rephone, Swappie och Giab är att de stödjer en cirkulär ekonomi där verksamheten fokuserar på att förlänga livscykeln på mobiltelefoner.

Och för alla som tycker ”vad gör väl bara en mobiltelefon mer eller mindre” – tänk om. Mängden elektronikavfall som en mobil skapar är chockerande – och för varje Iphone som får ytterligare ett par års användning, så är det en vinst för alla.
– Vi vill inte använda ordet begagnad, utan vi säger återvunnen. Telefoner håller mycket längre än vad många tror och oftast är det bara småkomponenter som behöver bytas. En telefon är inte trasig bara för att batterihälsan är dålig, säger Henrik Ehlesjö, grundare och delägare i Rephone.

Såg en stor marknad

Henrik berättar att han tillsammans med sina bröder startade Rephone då de tyckte att ett bra alternativ saknades.
– Vi såg att återvunna telefoner var gigantiskt i Europa, i synnerhet i Storbritannien. Men när vi tittade på Sverige såg vi inte att det var någon som gjorde det här. I samma veva startade dock andra aktörer – vilket för oss var en signal att det var dags att köra.

Bröderna Ehlesjö lanserade i fjol, och Henrik säger att de blev överraskade över hur konceptet har tagits emot.
– När vi startade så tänkte vi att det här primärt skulle vara för privatpersoner. Vi gjorde en snygg sajt och tänkte att det skulle bli en bra marknadsplats för dem. Men när vi kom i kontakt med företag såg vi att det var hyperintressant. Alla vi varit i kontakt med som har någon form av park med tjänstetelefoner tycker att det är bra. Dels för plånboken, men det ger även en fjäder i hatten för miljö- och hållbarhetstänket.
Men även försäljningen mot privatmarknaden har gått över förväntan.

Tips – så maximerar du livslängden på era telefoner

1. Behandla telefonen som om det vore en bil. De kostar åtskilliga tusenlappar så behandla den därefter. Tappas den i backen eller är batteriet dåligt … lämna in den hos en seriös montör. Det blir billigare i längden.2. Ha det som inställning att telefonen inte är en förbrukningsvara eller utbytbar.3. Köp skal för att skydda fram- & baksida. Det finns snygga skal idag som ger din telefon en personlig touch.

Så hur ska man då själv agera ”cirkulärt”? Henrik säger att sunt förnuft och eftertanke är bland det bästa hållbarhetstänk man kan ha.
– Telefoner håller längre än vad man tror. Så behandla din telefon som om det vore din bil. Underhåll den – och tappar du den i backen, så lämna in den och få den fixad. Det blir billigare i längden.
– Och när det väl är dags att köpa nytt, varför inte köpa en återvunnen?

Begagnad telefon innebär inte taskig köpupplevelse

Men bara för att man investerar i en återvunnen telefon behöver inte köpupplevelsen vara ”sekundär”. Henrik säger att de även lagt mycket krut på att tvätta bort unkna begagnat-känslor.
– Varför tumma på service och kvalitet för att det är en återvunnen produkt? Vi har tagit fram en fin box som vi levererar mobilen i. Där ingår även sim-nyckel, laddare och tillbehör i original. Så i vårt fall levererar vi känslan av en ny telefon – och det här har vi fått superbra kritik för, säger Henrik Ehlesjö.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.