Det är tredje året som P3 Connect Mobile Benchmark genomför sin oberoende utvärdering av de största operatörernas mobilnät i Sverige. Mätområdet sträcker sig från Malmö i söder till Umeå i norr. Testpersonalen har kört en rutt som på mer än tusen mil, genom 47 städer och mindre orter. Därmed har man täckt in nära 44 procent av den svenska befolkningen.
Så rankades operatörerna i testet av Sveriges mobilnät
Undersökning
Mätningen av landets mobilnät rullade tusen mil, och P3 Connect placerar Sverige i toppskiktet.
Det var jämt skägg mellan de fyra stora operatörerna. Här berättar Telia och Tre om vikten av fortsatta 4g-satsningar.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Testerna görs i de tre kategorierna tal, data och crowdsourcing – där toppbetyget att eftersträva är tusen poäng. P3 mäter bland annat samtalskvalitet, hastighet, svarstid och lyckade nedladdningar. Kundupplevelsen testas på populära webbsidor, och man laddar även upp- och ned filer i sociala medier. Inom talkvalitet testas signalstyrka, uppkopplingstid, och hur länge man kan föra samtal utan avbrott och ljudkvalitet.
P3 har utfört mätningar i de flesta av världens hörn – hur står sig då Sveriges mobiltäckning jämfört med länderna i Europa och globalt?
Sverige rankas högt
– Ser man till totalbetyget så rankar Sverige bland de fem marknaderna i topp som vi har mätt under de senaste tolv månaderna – alltid med utgångspunkt från samma ramverk. Snittpoängen i Sverige är 900. Nederländerna, Schweiz, Österrike och Tjeckien har en toppoäng över 900, säger Hakan Ekmen, vd för P3 communications till Telekom idag.
När det gäller ”Quality of Coverage”, som är kopplat till sannolikheten för att få 4g-service, så ligger de svenska operatörerna mellan 81,6- och 92,6 procent.
– Det innebär att även de operatörer som rankas sist i vår utvärdering tillhör den övre tredjedelen vid en global jämförelse. Vid en jämförelse inom Europa rankas Sverige bland de tolv bästa, säger han.
Slås även av Norge
Bland de länder som rankas högre än Sverige finns utöver Nederländerna och Schweiz även Norge. Hur bra är då de svenska leverantörernas hastighet när det kommer till datatrafik?
– I vårt rullande test låg operatörerna i städerna på ett snitt mellan cirka 55- and 114 Mbit/s. Här har de bästa tio procenten en minsta genomströmning på 119- till 200 Mbit/s. I det lägsta skiktet visar 90 procent en minsta genomströmning på 8- till 39 Mbit/s, säger Hakan Ekmen.
Telia testets vinnare – igen
I testet 2019 stod Telia åter som segrare. Med 969 poäng tar bolaget även platsen som den fjärde bästa operatören i världen.
– Det är ju jättekul och viktigt för oss. Det är tredje gången som vi kommer på förstaplats, och det är en viktig kvalitétsstämpel för vårt företag, vårt nät och för våra tjänster. Telia vill erbjuda en upplevelse i världsklass och vi tycker att mätningen är ett bra kvitto på det. Undersökningen handlar om end to end-upplevelsen, det är därför vi är så glada över P3:s mätning, säger Martin Pehrsson, nätchef för Telia Sverige.
Hur ser resultatet ut jämfört med era egna mätningar?
– Vi hade väl ett hum om att vi var bra. P3:s mätning bekräftar att Telia har ett fint nät med hög kvalitet. Vi har fått det fjärde bästa mätresultatet i världen, efter två schweiziska operatörer samt Deutsche Telekom i Holland. Schweiz är en tiondel så stort till ytan som Sverige, och Holland är inte heller särskilt stort – även om landet är tätbefolkat. Med de parametrarna är fjärde bäst otroligt bra. Vi har storstad, mycket landsbygd och mycket glesbygd – med många sjöar och höga berg. Vi har allt som gör det svårt, och ändå klarar vi detta. Det är kul att se att långsiktigt arbete lönar sig. P3:s mätningar är väldigt bra, de är grundliga, vetenskapliga och håller en bra höjd. Då är det ännu roligare att vinna.
Hur viktig är frågan om täckning i dag?
– Historiskt sett har man kanske pratat lite för för mycket om täckning. Visst är det ett relevant mätetal, men det visar inte hur bra våra tjänster fungerar. Det handlar dels om mobil täckning, och viken kapacitet man har. Sedan har vi vårt IP-nät och fibernät – och även de internationella IP-nät som vi kopplar upp mot – exempelvis för Youtube. Man måste titta på en sammanvägd bild av bästa tjänstekvalitet som syftar till att ge den bästa kundupplevelsen.
Hur viktigt är det att bygga vidare på 4g-nätet?
– Vi har haft många g:n i tekniken, men 4g är vårt basnät för data och tal. Täckningen i dag ligger runt 90 procent. och det är viktigt att nätet har kapacitet. Vi måste hela tiden titta på detta, och det finns två sätt att skapa kapacitet: Att förtäta genom att bygga fler master, vilket är dyrt – eller med fler frekvenser. Vi köpte nyligen en frekvens i 700 MHz och vi räknar med att skapa en ökad datakapacitet på sommar- och vinterorter i takt med att vi lägger på fler frekvenser. Datakapaciteten är det som är utmaningen i dag.
Hur mycket pengar läggs på ökad täckning och kapacitet?
– Vi kan så klart inte ge några exakta siffror, men det handlar om hundratals miljoner kronor som vi lägger på detta varje år, säger Martin Pehrsson på Telia.
Av de fyra toppoperatörerna fick Telia omdömet ”outstanding”, medan Tele2 och Telenor med 924 respektive 859 poäng fick nöja sig med ”very good”. Och på sista plats kom Tre med 848 poäng och omdömet ”Good”. Marginalerna var dock små.
– Undersökningen bekräftar att vårt liksom övriga svenska nät håller mycket hög kvalitet ur ett internationellt perspektiv, säger Maria Jonsson, nätchef på Tre.
Enligt undersökningen gjorde ni en stor förbättring jämfört med tidigare – vad har ni gjort?
– Vi är mitt inne i den största investeringen sedan vi initialt byggde mobilnätet. Vi har både byggt ett stort antal helt nya basstationer som förbättrar framförallt 4g-täckning liksom i hög utsträckning uppgraderat befintliga basstationer.
Hur ska ni ytterligare förbättra glesbygdstäckningen?
– Vi har hittills valt att inte prioritera djuptäckning i glesbygdsområden i norra Sverige vilket slår igenom i testet. Under hösten bygger vi en hel del förstärkning i Norrland men vi har idag inte som ambition att vara förstahandsval för norrlandsboende som rör sig över stora obebyggda områden. Men med det sagt så täcker vi nästan 99 procent av Sveriges befolkning, och är man en sörlänning som reser i Norrland har vi täckning på allfartsvägar och där folk bor – men kanske inte på kalfjället.
Vad gör ni för egna mätningar och stämmer resultaten med de P3 Connect fått fram?
– Vi gör förstås kontinuerligt egna mätningar och kvalitetsmässigt bekräftar P3Connects tester våra egna slutsatser. Både vid surfande, streamande och i röstsamtal har man en jämn och bra upplevelse i vårt nät. Det finns även andra operatörsoberoende tester (där resultatet ligger öppet) där vi kommer bra ut, till exempel i Tutelas tester. Generellt är topphastigheter inte lika intressant som för sex-sju år sedan, vi har nått ”good-enough”-nivåer. Vårt fokus är minst lika mycket att säkerställa en bra snitthastighet för samtliga kunder och en hög lägsta nivå.
Hur kommer det se ut kommande undersökning – kommer ni ha närmat er konkurrenterna?
– Vi fortsätter vår utbyggnad och uppgradering i samma takt som i fjol – så jag tror att rimligtvis bör vi öka vårt resultat ytterligare. Vi fortsätter att måna om att erbjuda våra kunder en bra upplevelse där de finns, bor och verkar, säger Maria Jonsson på Tre.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se