Till exempel lovar de låta användarna få en snabb överblick över den aktuella statusen i olika projekt, utbyta idéer och diskutera pågående uppdrag. De kan dessutom gilla andras inlägg som uppmuntran.
Social via mobilen
Här finns även ett socialt konversationsverktyg, som ger en samlad bild av användarens samtliga projekt. Här kan medarbetaren skriva kommentarer och lägga upp bilder, precis som han eller hon gör på sin dator.
– Det är mycket enkelt att till exempel dela med sig av något man ritat eller skrivit på whiteboarden. Allt som krävs är att ta ett foto med Iphonen eller Ipaden och ladda upp, så delas den med de andra projektmedlemmarna, fortsätter Johan Zetterström.
Användarna kan också se de dokument som senast har förändrats, läsa och kommentera projektdokument, se vilka handlingar som projektmedlemmarna arbetar med just nu och ladda ner dem för läsning offline.
Bättre koll på uppdragen
Ipads app innehåller även funktionen actions board. Den gör det möjligt för användaren att lägga till och prioritera aktiviteter, tilldela aktiviteter till olika projektmedlemmar och dra och släppa aktivitetskort utifrån deras status: planerad, arbetar med eller klar. Användare kan också redigera och flytta aktiviteter från en aktivitetstavla till en annan beroende på hur arbetet fortlöper.
Appen för Android har samma dokumenthanteringsfunktion som Apple-apparna, fast en något mer förenklad version av aktivitetshanteringen. Här går det enbart att se de egna aktiviteterna utifrån aktuell status och lägga till nya aktiviteter.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 19 september 2012